19 دی: مقامات می‌گویند شمار جان‌باختگان زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه از مرز ۱۱ هزار و هفتصد نفر گذشته است.

با گذشت سه روز از زلزله ۷.۸ ریشتری که بخش‌های گسترده‌ای از ترکیه و سوریه را لرزاند، عملیات امداد رسانی برای نجات قربانیان همچنان ادامه دارد. 

همزمان کاروان‌های امدادی و محموله‌های کمکی از دیگر کشورها وارد خاک ترکیه شده‌اند. در حالی که در سوریه و در منطقه تحت کنترل مخالفان نبود امکانات کمک‌رسانی باعث کندی شدید عملیات امداد شده است.

مقامات می‌گویند شمار جان‌باختگان زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه از مرز ۱۱ هزار و هفتصد نفر گذشته است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شمار جان‌باختگان زلزه در ترکیه را ۹۰۵۷ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۵۲ هزار و ۹۷۹ نفر اعلام کرد. همچنین مقامات سوریه، تعداد جان‌باختگان زلزله در این کشور را ۲۶۶۲ نفر اعلام کردند.

توئیتر در ترکیه از دسترس خارج شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، توئیتر در ترکیه از دسترس خارج شده است. از زمان زلزله بامداد دوشنبه، برخی از مردم اعتراض خود به عملکرد دولت در قبال امدادرسانی را در توئیتر منعکس می‌کردند. 

به گزارش نت‌بلاکس توئیتر برای چندین ارائه کننده اصلی خدمات اینترنت ترکیه فیلتر شده است.

شبهه‌هایی بر ترک‌خوردن سد آتاتورک پس از زلزله

پس از وقوع زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه، برخی از کاربران در توئیت‌هایی از به وجود آمدن ترک‌هایی بر سد آتاتورک خبر دادند. 

چندین کاربر در توئیت‌هایی مشابه نوشتند: «سدهای منطقه باید به سرعت کنترل شوند. گزارش‌هایی از ایجاد شکاف در سد آتاتورک وجود دارد

اما دفتر قرمانداری شانلی‌اورفا در توئیتی آسیب به سد آتاتورک را انکار کرد و نوشت: «در سد بیریجیک مشکلی وجود ندارد. شهروندان ما را به وحشت نیندازید 

از سوی دیگر، فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه هم با اعلام این که سد درست پس از زلزله کنترل شده است گفت: «همه سدهای ما تحت کنترل هستند. تنها در یک سد به نام مالاتیا سلطانسویو شکاف‌های عرضی و طولی مشاهده شده است و ما به عنوان اقدامی احتیاطی تخلیه آب آن‌ را آغاز کرده‌ایم

  • نویسنده :
  • منبع :