19 دی: آمار کشته‌های زلزله مرگبار روز دوشنبه در ترکیه و سوریه تاکنون از ۲۹ هزار نفر گذشته و با وجود برخی موارد معجزه‌آسای نجات مردم، امید به یافتن بازماندگان به تدریج تبدیل به یأس می‌شود.
به گزارش شبکه الجزیره، طبق آخرین آمار تا صبح امروز (یکشنبه) ۲۴ هزار و ۶۱۷ نفر در ترکیه بر اثر این زلزله جان خود را از دست داده و بیش از ۴۵۰۰ تن نیز در سوریه جان باخته‌اند.
با این حال با گذشت تقریبا شش روز از زمین لرزه همچنان تعدادی از افراد از زیر آور بیرون کشیده می‌شوند.
توقف امدادرسانی برخی کشورها به دلایل امنیتی
شبکه خبری بی بی سی نیز همزمان گزارش کرده است: سه گروه امدادرسانی اعلام کرده‌اند که ناآرامی‌ها در جنوب ترکیه، تلاش‌های امداد و نجات در پی زلزله مرگبار روز دوشنبه را مختل کرده است.
روز شنبه امدادگران آلمانی و ارتش اتریش عملیات جست‌وجو را با اشاره به درگیری میان گروه‌های ناشناس متوقف کردند.
یک امدادگر گفت انتظار می‌رود با کاهش ذخیره مواد غذایی، اوضاع امنیتی بدتر شود.
بازداشت ده‌ها نفر به علت غارت اموال مردم
همچنین به گزارش رسانه‌های محلی حدود ۹۸ نفر به دلیل غارت اموال مردم از ساختمان‌های تخریب شده، دستگیر شده‌اند و چندین اسلحه نیز ضبط شده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت که از اختیارات اضطراری خود برای مجازات قانون‌شکنان استفاده خواهد کرد.
۸۰۰۰ ساختمان آسیب‌دیده در زلزله‌ ترکیه باید فورا تخریب شوند
۱۲:۳۰ - به گزارش اسپوتنیک، وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه می گوید که تقریبا ۸۰۰۰ ساختمان در ۱۰ استان این کشور تحت تأثیر زمین لرزه های ویرانگر قرار گرفته اند و باید هر چه زودتر تخریب شوند.
با این حال این وزارتخانه تاکنون توضیحات کارشناسی بیشتری در این خصوص مطرح نکرده است.
شهروندان استانبول در هراس از وقوع زلزله بزرگ بعدی در این منطقه
۱۱:۲۷ - در پی وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری در جنوب شرق ترکیه، شهروندان استانبول این روزها را با نگرانی و هراس از وقوع زلزله بزرگ بعدی و این بار در این منطقه سپری می‌کنند.یکی از ساکنان استانبول در این باره به خبرنگار الجزیره گفت: ما (این‌ روزها) در پریشانی زندگی می کنیم.
ترکیه مستعد زلزله است زیرا در منطقه ای قرار دارد که چندین صفحه تکتونیکی به هم می رسند.
زمین لرزه ها معمولا در امتداد مرزهای بین صفحات رخ می دهند. گسل آناتولی شمالی که صفحات اوراسیا و آناتولی را تقسیم می کند در نزدیکی استانبول قرار دارد.
پیش از این نیز در سال ۱۹۹۹ میلادی زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر بخش غربی منطقه مرمره ترکیه جایی که استانبول نیز در آن واقع شده است را لرزاند و ۱۷ هزار ۵۰۰ کشته برجا گذاشت.
نجات مرد ۳۵ ساله در ترکیه ۱۴۹ ساعت پس از زلزله
۱۱:۱۴ - ۱۴۹ ساعت پس از وقوع زمین لرزه در ترکیه، مردی ۳۵ ساله‌ از زیر آوار ساختمان فروریخته در "هاتای" ترکیه نجات یافت.
به گزارش خبرنگار الجزیره، این مرد "مصطفی ساریگول" نام دارد.
در حالی که عملیات نجات در جنوب ترکیه همچنان ادامه دارد، امیدها برای یافتن بازماندگان بیشتر کمرنگ شده است.
بازماندگان در ترکیه همچنان زنده از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند
۱۰:۴۴ - تقریبا یک هفته پس از وقوع زلزله ‌مرگبار که جنوب شرق ترکیه را ویران کرد، امدادگران در این کشور موفق شدند یک کودک هفت ماهه و یک دختر نوجوان را از زیر آوار بیرون بکشند.
به گزارش الجزیره، رسانه های دولتی ترکیه گزارش دادند که این کودک بیش از ۱۴۰ ساعت پس از زمان زلزله در شهر هاتای نجات یافته است.
در همین حال نیز یک دختر ۱۳ ساله از زیر آوار ساختمانی در شهر غازی عینتاب بیرون کشیده شده است.
در قهرمان ماراش - کانون زمین لرزه ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه – نیز یک زن ۷۰ ساله از زیر آوار نجات یافته است.
مقام‌های ترکیه می‌گویند دو زن را که به مدت ۱۲۲ ساعت پس از زلزله مرگبار اخیر زیر آوارها مانده بودند، زنده بیرون کشیدند. 
بنابر گزارش یورونیوز، از سوی دیگر تیم‌های امداد و نجات در ترکیه روز شنبه یک خانواده پنج نفره را زنده از زیر آوار نجات دادند. امدادگران ابتدا مادر و یکی از دختران این خانواده را از زیر آوار بیرون آوردند و سپس پدر، دختر دیگر و پسر خانواده نجات یافتند.
فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که تلاش‌های بیش از ۳۱ هزار امدادگر در سراسر مناطق آسیب‌دیده باعث شد ۶۷ نفر ظرف ۲۴ ساعت در پنجمین روز از عملیات امداد و نجات از زیر آوار خارج شوند.
وی همچنین افزود که حدود ۸۰ هزار نفر در بیمارستان تحت مداوا قرار دارند در حالی که بیش از یک میلیون نفر در اثر این زمین‌لرزه بی‌خانمان شده‌ و در پناهگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند. 
اوکتای در ادامه گفت: هدف اصلی ما این است که با تحویل مسکن دائم به آنها ظرف یک سال اطمینان حاصل کنیم که آنها به زندگی عادی بازگردند و دردهای بازماندگان در اسرع وقت التیام بخشیده شود.
حداقل ۶۰۰۰ ساختمان در ترکیه فروریخته و این پرسش را مطرح کرده است که آیا امکان جلوگیری از فاجعه‌ای در این ابعاد وجود داشته و آیا دولت اردوغان می‌توانست برای نجات جان انسان‌ها کار بیشتری انجام دهد.
یک زلزله‌شناس ایتالیایی می‌گوید: مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.
پس‌لرزه‌ها در ترکیه همچنان ادامه دارد
۱۰:۱۲ - خبرنگار الجزیره مستقر در مناطق زلزله‌زده در ترکیه گزارش داده است که این کشور از زمان وقوع زلزله روز دوشنبه تاکنون ۲۳۵۶ پس‌لرزه را تجربه کرده است.
به گزارش ایسنا، او می‌گوید که کارشناسان خواستار کنترل بیشتر کیفیت در طول ساخت و ساز ساختمان ها برای کاهش خطرات در این منطقه زلزله‌خیز هستند.
امدادگران هم در مناطق زلزله‌زده ترکیه با خطر روبرو هستند
۹:۱۸ - به گزارش شبکه تلویزیونی ان اچ کی، امدادگرانی که در مناطق ویران شده در جریان زمین لرزه روز دوشنبه در مرز بین ترکیه و سوریه عملیات جست و جو و نجات انجام می دهند، خود نیز با خطر رو به رو شده اند.
اکیپ های امداد از داخل و خارج ترکیه با خطر وقوع پس لرزه ها و ریزش آوار بر روی آنها در حین عملیات جستجو رو به رو هستند.
تصاویر ویدیویی ضبط شده در استان هاتای در جنوب ترکیه امدادگرانی را نشان می دهند که با دست در حال جست و جو در میان آوار هستند.
در این تصاویر فرو ریختن بخشی از یک ساختمان آسیب دیده به روی یکی از امدادگران مشاهده می شود.
گزارش خبرگزاری رویترز حاکی از آن است این امدادگر توسط همکارانش نجات داده شد و جان سالم به در برد.
تلفات زلزله ترکیه و سوریه می‌تواند ۲ برابر شود
۸:۴۷ - به گزارش شبکه الجزیره، "مارتین گریفیس" معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه به شبکه اسکای نیوز گفت: آمار تلفات زمین‌لرزه‌های ترکیه و سوریه می‌تواند "دو یا بیشتر" از میزان کنونی آن باشد.
وی افزود: فکر می‌کنم تخمین دقیق آن دشوار است زیرا باید زیر آوار را بدقت بررسی کنیم اما مطمئن هستم که دو برابر یا بیشتر خواهد شد.
وی همچنین تاکید کرد: ما واقعا هنوز شروع به شمارش دقیق تعداد کشته‌ها نکرده‌ایم.

  • نویسنده :
  • منبع :