19 دی: شمار جانباختگان زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می شود، به ۳۱ هزار و ۶۴۳ نفر افزایش یافت.
 رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در یک مصاحبه زنده تلویزیونی اعلام کرد: ۱۵۸ هزار و ۱۶۵ نفر از مصدومان و زلزله‌زدگان ۱۰ استان جنوبی قهرمان‌مارش، کیلیس، دیاربکر، آدانا، عثمانیه، غازیانتپ، شانلی‌اورفا، آدیامان، مالاتیا و هاتای نیز به سایر مناطق ترکیه منتقل شدند.
«یونس سزر» با اشاره به ادامه تلاش و جستجوی بی وقفه و دقیق برای نجات زیر آوارماندگان در هشتمین روز از این فاجعه گفت: در مدت هشت روز اخیر ، ۲ هزار و ۷۲۴ پس لرزه در منطقه زلزله زده جنوب ترکیه رخ داده و همین امر موجب کُندی عملیات امداد و نجات در ساختمان‌های نیمه مخروبه شده است.
وی از به کارگیری ۲۳۸ هزار و ۴۵۹ نیروی امداد و نجات، آتش نشانی، پلیس، درمان و پشتیبانی داخلی و خارجی در مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون ۹ هزار ۷۹۳ نفر نیروی امداد و نجات از کشورهای مختلف در منطقه زلزله زده ترکیه مشغول عملیات هستند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) افزود: برای عملیات امداد و نجات و مدیریت بحران زلزله در جنوب ترکیه، ۷۶ فروند هواپیما، ۱۷۰ فروند بالگرد، ۲۶ فروند کشتی، ۴۵ پهپاد کوچک و ۹ پهپاد بزرگ به همراه ۱۲ هزار و ۳۲۲ دستگاه ماشین آلات شامل بیل مکانیکی، تراکتور، جرثقیل، بولدوزر، کامیون، کامیون آب، تریلر، گریدر، کامیون یدک کش و تجهیزات ساختمانی فعال است.
وی از اسکان بیش از ۱۵۵ هزار نفر از زلزله زدگان در چادرهای موقت خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۲۰۶ هزار چادر، حدود ۲ میلیون و ۷۳ هزار تخته پتو در بین زلزله زدگان جنوب ترکیه توزیع شده و علاوه بر این، ۳۳۴ آشپزخانه سیار، ۸۶ وسیله نقلیه پذیرایی، ۳۳ تنور سیار و ۲۵۲ خودروی خدماتی نیز در مناطق زلزله زده ۱۰ استان فعال شده است.
سزر همچنین با اشاره به اعزام ۲ هزار و ۵۵۲ نیروی روانشناس و مددکار اجتماعی با ۳۸۴ دستگاه خودرو به مناطق زلزله زده برای خدمات حمایتی روانی و اجتماعی، افزود: خسارت زلزله در ۱۰ استان جنوبی ترکیه و حجم تخریب آن در مساحت ۵۰ کیلومتری خط زلزله بسیار عمیق و زیاد است.
ظهر امروز در هشتمین روز از این رویداد تلخ و ۱۷۶ ساعت پس از وقوع زلزله، یک کودک ۶ ساله به نام «سراپ دونمز» در میان اشک شوق اعضای تیم عملیات امداد و نجات زنده از زیر آوار خارج شد و پس از نجات، مادرش را صدا زد.
به گزارش ایرنا، زمین لرزه بزرگی در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه هفته گذشته جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.
در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد که تیم‌های نجات و جستجو طی هشت روز گذشته در حال آواربرداری و نجات کسانی هستند که زیر آوار گرفتار شده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :