19 دی: همزمان با نخستین سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور میزبان تاکید کرد که در دوره ریاست رئیسی و شی جینپینگ، روابط دو کشور شتاب خوبی داشته و تحکیم و توسعه روابط دوجانبه، اراده و انتخاب راهبردی هر دو طرف است.
سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات عالی رتبه اقتصادی-تجاری-سیاسی در نخستین ساعات بامداد امروز(سه شنبه 25 بهمن) وارد پکن شد و مورد استقبال وزیر فرهنگ و گردشگری چین قرار گرفت.
دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با دکتر رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.
این دهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی در یک سال و نیم اخیر است.
وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین ساعاتی پیش در نشستی خبری در خصوص سفر رئیسی به پکن گفت: چین و ایران از دوستی سنتی برخوردارند. تحکیم و توسعه روابط، اراده انتخاب راهبردی هر دو طرف است.
این سخنگو اظهار داشت: در سال‌های اخیر، روابط دو کشور چین و ایران تحت ریاست شی جینپینگ و رئیسی، روابط دو کشور از شتاب و رشد خوبی برخوردار بوده است که اعتماد متقابل سیاسی قوی‌تر، پیشرفت پایدار در همکاری‌های عملی در زمینه‌های مختلف، و ارتباطات و هماهنگی صحیح در عرصه های بین‌المللی و منطقه‌ای را نشان می‌دهد.
وانگ ونبین تاکید کرد: چین مشتاق همکاری با ایران است تا از این سفر به عنوان فرصتی برای پیشرفت بیشتر در مشارکت راهبردی جامع دو کشور استفاده کند و نقش سازنده ای در تقویت همبستگی و همکاری بین کشورهای خاورمیانه و ارتقای امنیت و ثبات منطقه ایفا کند.
وی افزود: این سفر اولین سفر رئیسی به چین پس از تصدی مسئولیت ریاست جمهوری ایران است. در این سفر، رئیس جمهور شی جینپینگ با هدف توسعه روابط دوجانبه و تبادل نظر در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو طرف، با همتای ایرانی خود ملاقات و گفت و گو خواهد کرد . لی کچیانگ نخست وزیر و لی ژانشو رئیس کمتیه کنگره خلق چین نیز به ترتیب با رئیس جمهوری ایران دیدار خواهند کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :