19 دی: آیت‌الله حسین نوری همدانی در پیامی به جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات استان قم بیان کرده‌است:‌ امروز رسیدگی به امور مردم به‌ویژه مستضعفان بر همه واجب و لازم است، افضل عبادت‌ها خدمت به آنان است.
در این پیام که روز سه‌شنبه در آیین پایانی جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه‌(س) قم قرائت شد، آمده‌است: زکات واجبی است که موجب اتفاق مسلمانان می‌باشد، در ابتدای پایه‌گذاری حکومت اسلامی توسط پیامبر خاتم‌(ص) نیز به شخص ایشان امر به جمع‌آوری زکات شد و پروردگار متعال تاکید به بهترین وجه برای اقامه نماز و پرداخت زکات دارد.
پیام حاکیست: این واجب الهی بدون شک در رشد و تعالی و ترقی زندگی دنیوی انسان موثر است و وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) فرمودند، ندادن زکات موجب فقر و تنگدستی خواهد شد.
آیت‌الله نوری همدانی دراین پیام تاکید کرده‌است: زکات که به معنای پاکی است، باعث تزکیه نفس می‌شود، قرآن کریم به عنوان عالی‌ترین راهنمای بشر تمام جنبه‌های زندگی انسان را مورد توجه قرار داده است، بر این اساس همان‌طور که از زندگی بعد از مرگ سخن می‌گوید، از کیفیت زندگی مادی در این جهان نیز آیه‌های فراوان دارد.
پیام ادامه یافته‌است:‌ آیه‌های زکات توجه خاصی به زندگی اقشار ضعیف جامعه دارد و به فرموده امام صادق‌(ع) با دادن زکات از سوی مردم، فقیری باقی نخواهد ماند، از آیه‌های قرآن مجید استفاده می‌شود که زکات از برنامه‌های همه پیامبران در ادیان گذشته نیز بوده‌است.
در بخش دیگری از این پیام آمده‌است: در کنار آیه‌های متعدد زکات درکنار نماز مورد تاکید قرار می‌گیرد، اما متاسفانه آن‌گونه که باید معرفی نشده‌است، و وظیفه حوزه‌های علمیه و مبلغان و امامان جمعه و جماعت است که واجب‌ها را بیان کنند.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ زکات افزوده‌است: رسانه‌ها نیز وظیفه دارند، کمک نمایند، امروز کمیته امداد که از یادگارهای ارزشمند امام راحل است در این عرصه پیشگام است.
آیت الله نوری همدانی در بخش پایانی پیام همچنین رسیدگی به امور مردم به‌ویژه مستضعفان را بر همه واجب و لازم عنوان کرده و بیان داشته‌است: افضل عبادت‌ها خدمت به مردم است، همه ما وظیفه داریم، مشکلات آنان را حل کنیم.
آیین پایانی جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات قم، با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی، روحانیان، مودیان و خیران فعال در ادای این فریضه الهی توسط اداره‌کل کمیته امداد امام (ره) قم برگزار و طی آن ۴۰ نفر از شرکت کنندگانی که بهترین آثار را به دبیرخانه این جشنواره ارائه کرده بودند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

  • نویسنده :
  • منبع :