۱۹ دی: برای پنجمین سال متوالی هیات داورانِ «فیلم‌هایِ قرآنی» چهل و یکمین جشنواره بین المللیِ فیلم فجر منتخبین این دوره را معرفی کرد.
هیات داورانِ معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین سال متوالی، برای انتخاب آثار مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآن بعد از تماشا و بررسی فیلم های چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، جایزه خود را به حامد عنقا به خاطر نگارش فیلمنامه قرآنیِ «غریب»، و بابک حمیدیان برای بازی بسیار تاثیر گذار و بدون اغراق ایشان در فیلم «غریب»، درخلق شخصیت والای شهید بروجردی که حقیقتا اخلاق و خلق عظیم قرآنیِ حضرت محمد (ص) را در خاطره ها بیدار می کند، اهدا کرد.
هیات داورانِ «فیلم‌هایِ قرآنی» چهل و یکمین جشنواره بین المللیِ فیلم فجر متشکل از عباس صالح مدرسه‌ای (کارگردان و تهیه کننده سینما)، امیرعباس قِلیچ لو (بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان)، سید مصطفی زراوندیان (فیلمنامه‌نویس)، بهمن حبشی (استاد دانشگاه، پژوهشگر و مشاور فیلمنامه) و محمد رضا اسلاملو (فیلمبردار و کارگردان) است که علاوه بر محتوای کلی، سایر تخصص های مولف و موثر نظیر فیلمبردار، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و بازیگر شاخص در فیلم‌های قرآنی فجر امسال را مورد بررسی قرار دادند.
در بیانیه هیات داورانِ «فیلم‌هایِ قرآنی» چهل و یکمین جشنواره بین المللیِ فیلم فجر آمده است: قرآن کلید بازگشت به فردوس است که خداوند یکتا ان را سیراب کننده تشنگان علم ، بهار دلهای فقیهان و دانشمندان و اخرین مقصد صالحان قرار داده است؛ و لقد کتبنا فی الزبور من قبل الذکر انً الارض یرثها عبادی الصالحون. قرآن زنده جاوید است.هرگز از بین نمی رود و همچون شب و روز در همه زمانها آمد و شد دارد. قران با سیری درخشانتر از آفتاب ، هم صدر اسلام را منور کرد و هم به آیندگان روشنی خواهد بخشید تا جملگی رهرو صراط مستقیم الله باشند. قرآن دعوت بسوی حقیقت ، فضیلت ، خیر و وحدت و اندیشیدن است.قران شفای قلب ، پاک کننده نفس از رذایل و هوسهاست.و در یک کلام قران شگفتی همه زمانهاست ولی وا حسرتا که غریب و مهجور است. به اغوای ابلیس حسود متمرد رجیم ، اکثریت فرزندان آدم از عظمت و شکوه قرآن ناآگاهند زیرا نه تنها قرآن نمی خوانند بلکه ؛کانهم حمرُ مستنفره فرت قسوره.
در این بیانیه همچنین آمده است: از این رو است که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چندی است مصمم گشته تا همچون حواریون عیسی مسیح (ع ) به یاری خدا و قرآن بشتابد و با اتوریته سینما ، در گرانبهای حقایق قرآنی مهجور و پنهان شده در صدف نادانی را بیرون کشیده از تلالو انوارش ، ظلمت جهل را از عقول به خواب رفته انسانها بزداید. شایان ذکر اینکه فیلم قرآنی صرفا در ژانر تاریخی نمی گنجد زیرا قرآن هم مانند خالق یکتای بی همتایش بینهایت وسیع و عمیق است و نه تنها فراتر از ژانر ها بلکه فراتر از همه اندیشه ها ، زمانها ، مکانها و حتی جهانهاست.بنابراین هر ژانری از فیلم های سینمایی که محتوی و مضمون آن یادآور الله ، پیامبران ، ائمه اطهار و مفاهیم قرآن باشد ، یک اثر قرآنی به حساب می آید.
این بیانیه می افزاید: اینک با توجه به اهمیت تولید فیلم های قرآنی و به منظور تشویق هنرمندان جهت ترویج فرهنگ قرآن در سینمای ایران و جهان ، امسال پنجمین سال متوالی است که هیئت داوران معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ضمن سر فرود آوردن بر آستان مقدس قرآن کریم ، از تک تک اصحاب هنر سینما و کلیه مسئولین برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر سپاسگزار است و از کلیه هنرمندانی که در راستای معرفی قرآن مجید و ارتقائ هنر سینمای قرانی سعی و تلاش می کنند نهایت قدردانی را بعمل می آورد.
نتیجه نهایی این بیانیه بدین گونه است: بر این مبنا ، هیئت داوران ، بعد از تماشا و بررسی فیلمهای دوره چهل و یکم جشنواره بین المللی فیلم فجر ، جایزه خود را به جناب آقای حامد عنقا به خاطر نگارش فیلمنامه قرآنیِ «غریب»، و به جناب آقای بابک حمیدیان برای بازی بسیار تاثیر گذار و بدون اغراق ایشان در فیلم «غریب»، درخلق شخصیت والای شهید بروجردی که حقیقتا اخلاق و خلق عظیم حضرت محمد (ص) را در خاطره ها بیدار می کند ، اهدا می نماید.
طی ادوار گذشته جشنواره بین المللی فیلم فجر، هیأت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم‌ها و دست اندرکاران ذیل را انتخاب کرده بود.
نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)، مهدی فقیه (به پاس یک عمر فعالیتِ هنری در ایفای نقشِ انسان‌های مُصلح و قرآنی)، محمد حبیبی منصور (مستند بانو)، محسن عنایتی (انیمیشن بنیامین)، سیاوش سرمدی (منصور)، حسین دارابی، احسان ثقفی و احمد حیدریان نویسندگان فیلم‌نامه (مصلحت) و نازنین فراهانی (به خاطر نقش آفرینیِ زیبا و متفاوت در راستای ترسیم عفو و بخشش در آموزه‌های دینی)، بهروز شعیبی (برای حضور مُجدانه در شکل گیریِ فیلم‌های مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآن و عترت)، کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری (به خاطر انعکاس حماسه جاوید ایثار و شهادتِ خلبانان جان برکفِ جهاد مقدس).


متن کامل بیانیه هیأت داوران فیلم‌هایِ قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
گفتیم:همه از بهشت فرود آیید ، تا زمانی که از جانب من راهنمایی برای شما آید ، آنان که پیروی آن راهنما کنند هرگز بیمناک و اندوهگین نخواهند شد. (سوره مبارکه بقره آیه 38)
 قرآن کلید بازگشت به فردوس است که خداوند یکتا ان را سیراب کننده تشنگان علم ، بهار دلهای فقیهان و دانشمندان و اخرین مقصد صالحان قرار داده است؛ و لقد کتبنا فی الزبور من قبل الذکر انً الارض یرثها عبادی الصالحون. قرآن زنده جاوید است.هرگز از بین نمی رود و همچون شب و روز در همه زمانها آمد و شد دارد. قران با سیری درخشانتر از آفتاب ، هم صدر اسلام را منور کرد و هم به آیندگان روشنی خواهد بخشید تا جملگی رهرو صراط مستقیم الله باشند. قرآن دعوت بسوی حقیقت ، فضیلت ، خیر و وحدت و اندیشیدن است.قران شفای قلب ، پاک کننده نفس از رذایل و هوسهاست.و در یک کلام قران شگفتی همه زمانهاست ولی وا حسرتا که غریب و مهجور است. به اغوای ابلیس حسود متمرد رجیم ، اکثریت فرزندان آدم از عظمت و شکوه قرآن ناآگاهند زیرا نه تنها قرآن نمی خوانند بلکه ؛کانهم حمرُ مستنفره فرت قسوره.
از این رو است که معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چندی است مصمم گشته تا همچون حواریون عیسی مسیح (ع ) به یاری خدا و قرآن بشتابد و با اتوریته سینما ، در گرانبهای حقایق قرآنی مهجور و پنهان شده در صدف نادانی را بیرون کشیده از تلالو انوارش ، ظلمت جهل را از عقول به خواب رفته انسانها بزداید. شایان ذکر اینکه فیلم قرآنی صرفا در ژانر تاریخی نمی گنجد زیرا قرآن هم مانند خالق یکتای بی همتایش بینهایت وسیع و عمیق است و نه تنها فراتر از ژانر ها بلکه فراتر از همه اندیشه ها ، زمانها ، مکانها و حتی جهانهاست.بنابراین هر ژانری از فیلم های سینمایی که محتوی و مضمون آن یادآور الله ، پیامبران ، ائمه اطهار و مفاهیم قرآن باشد ، یک اثر قرآنی به حساب می آید. اینک با توجه به اهمیت تولید فیلم های قرآنی و به منظور تشویق هنرمندان جهت ترویج فرهنگ قرآن در سینمای ایران و جهان ، امسال پنجمین سال متوالی است که هیئت داوران معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ضمن سر فرود آوردن بر آستان مقدس قرآن کریم ، از تک تک اصحاب هنر سینما و کلیه مسئولین برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر سپاسگزار است و از کلیه هنرمندانی که در راستای معرفی قرآن مجید و ارتقائ هنر سینمای قرانی سعی و تلاش می کنند نهایت قدردانی را بعمل می آورد.
بر این مبنا ، هیئت داوران ، بعد از تماشا و بررسی فیلمهای دوره چهل و یکم جشنواره بین المللی فیلم فجر ، جایزه خود را به جناب آقای حامد عنقا به خاطر نگارش فیلمنامه قرآنیِ «غریب»، و به جناب آقای بابک حمیدیان برای بازی بسیار تاثیر گذار و بدون اغراق ایشان در فیلم «غریب»، درخلق شخصیت والای شهید بروجردی که حقیقتا اخلاق و خلق عظیم حضرت محمد (ص) را در خاطره ها بیدار می کند ، اهدا می نماید.
عباس صالح مدرسه‌ای، بهمن حبشی، امیرعباس قِلیچ‌لو، محمدرضا اسلاملو، سید مصطفی زراوندیان

  • نویسنده :
  • منبع :