19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم به دنبال برقراری عدالت در حوزه سلامت است گفت: حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستاتی را راه اندازی کرده ایم و هفت هزار و ۷۰۰ تخت نیز تا ۲ یا سه ماه آینده در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.
بهرام عین‌اللهی عصر چهارشنبه در همایش ملی قرآن، عترت و سلامت در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام(ره) قم با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه سلامت افزود: در شاخص‌های سلامت مانند فلج اطفال، سل و وبا با فاصله از کشورهای دیگر جلو هستیم و وضعیتمان از نظر نیروی انسانی بسیار مساعد است.
وی با اشاره به موفقیت کشور در بیماری کرونا با تمام تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که وجود داشت اظهار کرد: کشوری که دچار بیماری شده را که تحریم نمی‌کنند، مثل اینکه به سوریه که دچار زلزله شدید شده، هنوز رحم نمی‌کنند و تحریمش می‌کنند.
وی ادامه داد: ویروس کرونا برای همه مردم دنیا یکسان بود، دانشمندان ما موفق شدند، انواع واکسن‌ها بر علیه کرونا را تولید کنند، ما طبق تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی، تنها کشور تولیدکننده واکسن در منطقه مدیترانه شرقی هستیم.
وزیر بهداشت بیان داشت: برخی کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آمریکا همچنان در بیماری کرونا دچار مشکل هستند، ولی با ما با رشادت‌ها و توانی که از نظر علمی در کشورمان وجود داشت، حدود پنج ماه است که آمار مرگ و میر کمتر از ۱۰ تَن است و بیش از ۲ ما نیز هیچ فوتی نداشتیم، این نشان دهنده قدرت علمی کشور است.
وی یادآور شد: یکی از نکته‌های بسیار مهمتر، رشادت و ایثار و شهامتی بود که کادر سلامت از خود نشان دادند، که ناشی از ارتباط معنوی آنها با قرآن و عترت است.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، کادر سلامت از بیماران فرار می‌کردند، و بیماران بلاتکلیف می‌ماندند، ولی در ایران هیچ بیماری روی زمین نماند، ۳۰۰ شهید مدافع سلامت، تعدادی نیز جانباز داشتیم و تعدادی هم به خانواده‌هایشان بیماری منتقل شد، در حالیکه تمام جهان در قرنطینه و در حال فرار از کرونا بود.
وزیر بهداشت گفت: بزرگترین عاملی که می‌تواند باعث پیشرفت شود، ایثار، از خودگذشتگی و فداکاری است، که در صورتی ایجاد می‌شود که بتوانیم خود را به فرهنگ اصیل اسلامی، قرآن و عترت نزدیک‌تر بکنیم، ما هر چه در این رابطه سرمایه‌گذاری کنیم، در حوزه‌های سلامت پیشرفت بیشتری خواهیم داشت.
عین‌اللهی همچنین گفت: ما ۲ ماه پیش شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران را در عراق افتتاح کرده‌ایم که تمام مخارج دانشگاه را عتبه امام حسین(ع) تقبل کرده بود؛ امروز در بسیاری از کشورها امکان تاسیس شعبه داریم و این قدرت نرمی است که جمهوری اسلامی پیدا کرده است.
وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که در دولت سیزدهم در حوزه سلامت نوشتیم، اسم آن را عدالت و تعالی نظام سلامت گذاشته‌ایم، ما اعتقاد داریم بین استان‌های مختلف کشور نباید تفاوتی وجود داشته باشد، اگر برخورداری در شهرهای بزرگ است، در شهرهای کوچکتر نیز این برخورداری به وجود آید.
وی با ذکر اینکه اینکه سعی کرده‌ایم امکانات را به همه مناطق کشور منتقل کنیم گفت: ۸۵۰ مرکز بهداشتی را افتتاح کرده‌ایم و تا ماه دیگر نیز ۲ هزار مرکز افتتاح می‌شود، اقدام‌های بسیار خوبی در حوزه پژوهشی و تولید دستگاه‌های پیشرفته پزشکی در کشور انجام شده است، ولی در حوزه فرهنگ نیاز به کارهای جدی داریم.
وزیر بهداشت تاکید کرد: مشکل اساسی ما در حوزه فرهنگ است، باید هم توجه سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری بکنیم، ما نیاز به کمک علما و خیران داریم که این نهضت را راه‌اندازی کنیم.
وی یادآور شد: اعتقادمان این است که بیمارستان‌ها باید شورای فرهنگی داشته باشند، برگزاری این همایش‌ها خوب است، ولی کار باید مستمر انجام بگیرد، توجه به کارهای فرهنگی است که می‌تواند کارهای ما را پیش ببرد.
وی اضافه کرد: این کار فرهنگی است که می‌تواند افراد مجاهد ایجاد کند که در مناطق محروم خدمت کنند، و این کلید کار ما است، ما فقط با یک کار معمول حوزه سلامت به نتیجه نمی‌رسیم، حتما نیاز به پیوست‌های فرهنگی جدی داریم، در این رابطه استادان، علما و دانشمندان در حوزه علمیه قم می‌توانند کمک کنند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما آمادگی این را داریم که برای جامعه‌المصطفی که افرادی از خارج کشور می‌آیند، در حوزه علوم سلامت همکاری‌ها را با توجه به توانی که وجود دارد انجام دهیم.
همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که به همت دانشگاه علوم پزشکی قم و جامعه‌المصطفی العالمیه و با حضور و سخنرانی علما و استادان مطرح حوزه و دانشگاه ترتیب یافته، تا عصر فردا در مجتمع آموزش عالی امام(ره) قم ادامه پیدا می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :