19 دی: مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر وزارت راه و شهرسازی گفت: این صندوق، تسهیلات کم بهره برای بازسازی یا ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی مستقر در اطراف حرم‌های مطهر چهار شهر ایران اختصاص داده است.
میلاد امینی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ۶۰۰ واحد مسکونی مستقر در اطراف حرمهای مطهر کشور شامل چهار شهر تهران، مشهد، قم و شیراز تسهیلات کم بهره را دریافت کرده اند.
وی گفت: ۳۶۰ واحد از واحدهای مسکونی که تسهیلات کم بهره را دریافت کرده اند مربوط به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در شهر مشهد است.
مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرمهای مطهر وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: تسهیلات صندوق سرمایه گذاری طرحهای حرمهای مطهر وزارت راه و شهرسازی برای هر واحد مسکونی ۶۰۰ میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: از این میزان کارمزد ۱۵۰ میلیون تومان صفر درصد، کارمزد ۵۰ میلیون تومان برای افراد عادی ۹ درصد و برای افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی چهار درصد و کارمزد ۴۰۰ میلیون تومان باقیمانده ۱۸ درصد است، صندوق ۲۰۰ میلیون تومان به صورت مشارکت در ساخت برای هر واحد در نظر می گیرد که کارمزد آن ۱۱.۴ تا ۱۲ درصد است.
امینی اظهار داشت: سهم امسال مشهد از تسهیلات صندوق سرمایه گذاری طرح حرمهای مطهر کشور، هزار واحد مسکونی است که این تعداد تا ۲ هزار واحد قابل افزایش است اما تاکنون ۳۶۰ واحد متقاضی داشته و ۶۴۰ واحد دیگر هنوز متقاضی ندارد که نیازمند همکاری رسانه ها در اطلاع رسانی بیشتر این موضوع است.
وی ادامه داد: اولویت در پرداخت این تسهیلات با خود مالکین است که با هدف توانمندسازی مردم در نوسازی واحدهای مسکونی آنها انجام می گیرد، در این راستا ۶۰۰ واحد مسکونی مستقر در اطراف حرم های مطهر که امسال تسهیلات کم بهره دریافت کردند در مقایسه با سال گذشته هفت برابر شده که بیشترین متقاضیان این تسهیلات در قم و کمترین در شیراز بوده است.
مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرمهای مطهر وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رویکرد این صندوق با عنوان اسکان ارزان و زیارت آسان گفت: برهمین اساس طرح های عام المنفعه از جمله اقامتی، زیارتی و بهداشتی حمایت و پشتیبانی می شود که در این راستا برای اطراف حرم های مطهر امام رضا(ع)، شاهچراغ(ع)، حضرت معصومه(س) و عبدالعظیم حسنی(ع) شهرری طرحهای عام المنفعه ای از جمله اقامت ارزان قیمت، مراکز بهداشتی و درمانی تعریف شده است.
امینی خاطر نشان کرد: صندوق سرمایه گذاری طرحهای حرم های مطهر وزارت راه و شهرسازی مصوب دوره هفتم مجلس شورای اسلامی است و در سال ۱۳۹۱ کار خود را آغاز کرده و خدماتی از جمله ساخت مسکن برای مجاورین و ساکنین بافت پیرامون حرمهای مطهر، حمایت از ساخت زائرسراهای اقشار کم درآمد، تامین مصالح به صورت اعتباری اسنادی یا ال.سی تا سقف ۸۵ میلیارد تومان و حمایت از مرمت بافتهای تاریخی با پرداخت تسهیلات کم بهره توسط این صندوق ارائه می شود.
وی گفت: این صندوق تاکنون از حدود ۱۴ زائرسرای اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) برای ساخت ۱۲ زائرسرا تسهیلات پرداخت کرده که تاکنون هفت مورد از آنها به بهره برداری رسیده است.

  • نویسنده :
  • منبع :