19 دی: روزنامه "حریت" چاپ ترکیه روز جمعه نوشت که کارشناسان پبیش بینی می کنند که زمین لرزه بسیار بزرگ تری در شهر استانبول به وقوع بپیوندد که تلفات و خسارت آن به مراتب از زمین لرزه قهرمان ماراش در جنوب کشور بیشتر بوده و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی فاجعه باری را در پی خواهد داشت.
در ادامه مطلب حریت آمده است: براساس نظر کارشناسان ، زلزله احتمالی استانبول به لحاظ میزان تخریب به مراتب از زلزله قهرمان ماراش بزرگ تر خواهد بود و زمین لرزه کنونی یک دستگرمی و تمرین محسوب می شود.
این روزنامه افزود: گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در استانبول حدود یک میلیون و ۱۶۴ هزار ساختمان و بالغ بر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار واحد آپارتمانی وجود دارد که هر یک از آنها بطور میانگین، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است.
حریت ادامه داد: با وقوع زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۵ ریشتری، پیش بینی می شود که ۱۳ هزار و ۴۹۲ هزار ساختمان ویران شوند و ۳۹ هزار و ۳۲۵ هزار ساختمان نیز دچار آسیب زیاد و ۱۳۶ هزار و ۷۴۶ ساختمان نیز دچار آسیب متوسط و ۳۰۰ هزار و ۹۶۳ ساختمان دیگر نیز آسیب اندکی ببینند.
این روزنامه افزود: در سناریو وقوع زمین لرزه ۷.۵ و بالاتر در استانبول، شمار واحدهای آپارتمانی که بشدت آسیب خواهند دید بالغ بر ۲۱۱ هزار واحد خواهد بود که این میزان درواقع به صورت میانگین یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را دچار آسیب می کند، بویژه این که تاریخ ساخت ۲۵۵ هزار واحد مسکونی در استانبول به سال ۱۹۸۰ بر می گردد، ۵۳۸ هزار این واحدها نیز بین سال های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۰ و ۳۷۶ هزار واحد دیگر نیز پس از سال ۲۰۰۰ ساخته شده است.
حریت نوشت: در زمین لرزه قهرمان ماراش، مجتمع‌های لوکس را دیدیم که تنها چندین سال از عمر ساخت آنها نمی گذشت و گفته شده بود که در برابر زلزله مقاوم هستند و صدها نفر نیز در آن زندگی می کردند، همچنین برخی ساختمان‌ها بودند که مجتمع‌های ضد زلزله نامیده می شدند و با وجود آن که در حال احداث بوده اند و براساس قوانین مقابله با زلزله ساخته شده‌اند، اما فرو ریختند.
این روزنامه افزود: دانشمندان زمین شناس اعلام می کنند که استانبول در تقاطع صفحات تکتونیکی آناتولی و اوراسیا و در ۱۵-۲۰ کیلومتری جنوب آن بخش از شکاف آناتولی شمالی قرار دارد که از زیر دریای مرمره می گذرد و همین امر خود تهدیدی برای وقوع زمین لرزه است.
این گزارش درحالی منتشر می شود که "مراد کوروم" وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات آب و هوایی ترکیه جمعه شب گفت که شمار خانه های آسیب دیده در زلزله ترکیه به ۳۴۵ هزار واحد رسیده است.
وی مجموع خانه های مناطق زلزله زده در جنوب ترکیه را سه میلیون واحد برشمرده است.
زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه گذشته (۱۷ بهمن) جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.
در این زمین لرزه بنا به گفته سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه تاکنون، ۳۹ هزار و ۶۷۲ نفر کشته و حدود یکصد و ۵ هزار تن نیز زخمی شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :