عملکرد دولت صدای همه را حتی طرفداردان پرو پا قرص رئیسی را درآورده است. این روزها مردم و دلسوزان کشور از اقتصاد به هم گسیخته کشور به شدت ناراحت و عصبانی هستند.

۱۹ دی/ محموداکبری، عملکرد دولت صدای همه را حتی طرفداردان پرو پا قرص رئیسی را درآورده است. این روزها مردم و دلسوزان کشور از اقتصاد به هم گسیخته کشور به شدت ناراحت و عصبانی هستند.

حمدحسین فلاحی در نشست علنی روز (دوشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با انتقاد با انتقاد از وضعیت موجود اقتصادی و بازار ارز، گفت: اینکه برخی نمایندگان می‌گویند معاون اول در جلسه‌ای در مورد مشکلات ارزی پاسخ دهد، اما این جلسات ثمره‌ای نداشته است و در حال حاضر نیز وضعیت عملکرد دولت مطلوب نیست؛ مردم با مشکل مواجه هستند و حتی مردم انقلابی نیز از این وضعیت خسته شده‌اند.

محمدرضا صباغیان بافقی نیز در تذکری با انتقاد از وضعیت موجود خطاب به رئیس مجلس، گفت: انتظار جامعه از شما این است که از مخبر، معاون اول رئیس جمهور برای رسیدگی به مباحث ارزی دعوت شود چرا که ما پاسخی برای مردم نداریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه شاهد تکرار اتفاقات سال ۹۷ در حوزه ارز هستیم، گفت: سیاست‌های ارزی دولت نه بر اساس کار علمی است نه تجربی؛ از طرفی رویکرد دولت به نوعی سرکوب عرضه و تقاضای ارز است.

وی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی در زمینه سیاست‌های ارزی ادامه داد: این مسیری که دولت در زمینه سیاست‌های ارزی دنبال می‌کند و فکر می‌کند با این مسیر بازار ارز را مدیریت می‌کند، اساساً نه براساس کار علمی است و نه کار تجربی، چرا که ما تجربه شوک‌های ارزی در سنوات گذشته را داریم، بنابراین درخواست بنده از ریاست مجلس این است که حتماً لازم است موضوع بحث تصمیمات ارزی در حوزه مشترک بین مجلس و دولت مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تصمیم تعیین نرخ ارز ثابت برای اقتصاد کشور مغایر با ماده ۲۰ قانون احکام دائمی و خلاف مصوبات مجلس است. همچنین ما سیاست ثبات نرخ ارز را داریم، اما ثبات ارز را مشاهده نمی‌کنیم! و این موارد به اقتصاد کشور لطمه‌های سنگینی وارد می‌کند. سیاستی که دولت مشغول به اعمال آن است به نوعی سرکوب طرف عرضه بوده و این در حالی است که ما نیاز به منابع ارزی داریم. همچنین این سیاست به نوعی طرف تقاضای ارزی را سرکوب می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت قیمت ارز اهمیت زیادی برای کنترل ثبات در همه عرصه‌های اقتصادی دارد، گفت: مجلس در جلسه نظارتی خود راه حل‌های زیرساختی و کوتاه مدت مدیریت بازار ارز را ارائه کرده بود ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته از وزیر محترم اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهم به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند تا ما شاهد ثبات در قیمت ارز و اقتصاد ایران باشیم.

چرا مثل دولت روحانی «کارهای خنده‌دار» نمی‌کنید؟

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نوشت:

یادتان هست در اوج کرونا دولت روحانی با طیاره نطامی از کشورهای شمالی گوشت گرم وارد می‌کرد؟ یادتان هست چقدر به این کارش خندیدیم که آخه مردحسابی هواپیما و واردات گوشت؟

آن روزها کرونا هم بود و دولت روحانی که بلد نبود واکسن وارد کند گوشت وارد می‌کرد! و همین باعث می‌شد بیشتر خنده‌مان بگیرد.

از اینها خنده دارتر اینکه دولتش اینقدر ناکارآمد بود که فقط روزی ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروخت و بجای اینکه شندرغاز پول نفت را صرف سرعت قطار پیشرفت کند خرج نان و گوشت مردم می‌کرد!

حالا آن دولت کارهای خنده دار ۱۸ ماه است که رفته و دولت کلید جایش را به دولت قطار داده. از بس سرعت قطار پیشرفت زیاد است سرگیجه گرفته‌ایم و هی دلمان هری می‌ریزد پایین.

آقای وزیر گوشت! شما از آن کارهای خنده دار دولت قبل بلد نیستید؟

شما که پیمان شانگهای را به عنوان فتح الفتوح امضا کردید؛ شما که دندان تحریمها را خرد کردید؛ شما که زمستان اروپا را بر چشم آبی‌های لامصب مثل زمهریر کردید؛ شما که کمر تورم را شکستید؛ شما که جلوی قاچاق آرد و نان را گرفتید؛ شما که همین امسال ۸۰۰_۹۰۰ هزار شعله ایجاد کردید؛ شما که غول ساخت ۴ میلیون مسکن را توی شیشه کردید؛ شما که همه این کارها لا کردید یک کار هم که خنده بر لبهای مردم بیاورد انجام دهید. چرا همه‌اش دوست دارید اشک مردم را در بیاورید؟ ایام گوشت ۵۰۰ هزارتومانی مستدام

در ارتباط با شرایط اقتصدی عصر ایران هم نوشت: رئیس جمهور در حضور رهبر انقلاب خطاب به ایشان و مردم گفت که بدون تردید وضعیت ارز و تورم روند کاهشی خواهد داشت.

این که شخص اول دولت در حضور شخص اول مملکت، چنین وعده‌ای را به مردم بدهند، بسیار مبارک است اما توجه جناب ابراهیم رئیسی را به چند نکته جلب می‌کنیم:

۱ - کلی گویی، دردی از هیچ کس دوا نمی‌کند (لااقل که تا کنون گرهی از کار مردم باز نکرده است). اگر آقای رئیسی این سخنان را برای خالی نبودن عریضه گفته‌اند که هیچ! اما اگر به عنوان رئیس دولت و منطبق با واقعیت‌های موجود و برنامه‌های در دست اجرا، روند تورم و قیمت ارز را کاهشی دانسته‌اند، از جنابشان می‌پرسیم که برآورد کارشناسی صورت گرفته از میزان کاهش نرخ تورم و ارز چیست؟ قرار است در چه بازه زمانی به میزان کاهش برسیم؟

اقتصاد، بدون عدد فاقد معناست. وعده اقتصادی بدون عدد هم صرفاً ترکیب واژه‌هاست؛ همانند آن است که کسی بگوید خودروی خود را می‌فروشد ولی هیچ عددی برای قیمت آن اعلام نکند؛ معلوم است که فقط حرف می زند و قصد فروش ندارد.

بنابر این از رئیس جمهور انتظار جدی و کاملاً بحق می‌رود دقیقاً اعلام کنند که قرار است نرخ ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی در بازه زمانی مشخص شده‌ای به چه عددی برسد و هکذا نرخ تورم.

نمی‌شود که در دوران تبلیغات انتخاباتی و برای گرفتن رأی مردم، حتی عدد دقیق صفحات برنامه اقتصادی را هم اعلام کنند و بگویند ۷۰۰۰ صفحه برنامه نوشته‌ایم ولی در دوران کار، عدد را کنار بگذارند؛ حال بماند که کسی آن ۷۰۰۰ صفحه را هم ندید و هیچ بنی بشری نمی‌داند الان که قیمت دلار سر به فلک کشیده در کدام صفحه هستیم؟!

۲ - اگر زمان و رقم مشخصی دادند و نشد چه؟ آیا عذرخواهی و کناره گیری می‌کنند تا فرد قوی‌تری - اصلاً از همان اصولگرایان - که اقتصاد و عدد و رقم را بهتر بداند، بر سر کار بیاید؟

اگر زمان و رقم مشخصی ندادند و تا پایان دوران ریاست جمهوری ایشان، همین آش بود و همین کاسه، چه؟ باز هم کاندیدا می‌شوند یا با بیان این که من توانایی‌اش را ندارم، از دور دوم ریاست جمهوری منصرف خواهند شد؟

نمی‌شود که چه ارز و تورم صعودی باشد و چه نزولی، ایشان یک تصمیم واحد بگیرند!

۳ - آیا جناب رئیس جمهور نمی‌خواهند برای نیل به هدف کاهشی شدن نرخ ارز و تورم، تغییری جدی در سیاست خارجی و تیم اقتصاد داخلی ایجاد کنند؟

آیا جز این است که وضعیت اسفناک اقتصادی کنونی، محصول همین دو مورد است و بدون تغییر در آنها، در بر همین پاشنه خواهد چرخید؟

خیلی صریح به جناب رئیسی می گوییم که هم سیاست خارجی باید مورد بازبینی جدی قرار گیرد و هم تیم کنونی اقتصادی، به معنای واقعی کلمه این کاره نیست که اگر بود دلار ۲۳ هزار تومانی در یک و نیم سال بیش از دو برابر رشد قیمت نداشت و این در حالی است که بنا بر اعلام مسوولان همین دولت، فروش نفت و وصول پول آن، بیش از دولت قبلی شده است.

آقای رئیسی در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته بود که اقتصاددانان را به صف خواهد کرد ولی به جای آنها، اقتصاد را به دست تیم ناکارآمد کنونی داد!

 هر چند «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند» ولی برای آینده سیاسی شخص ایشان هم که شده، چاره‌ای جز کنار گذاشتن مسؤولان کم دانش و رؤیا زده و شعار محور کنونی اقتصادی و تمسک به اقتصاددانان واقعی - فارغ از رویکردهای سیاسی - نیست.

یادمان نرفته وزیر کار ایشان واقعاً فکر می‌کرد با اندکی ارز پاشی می‌شود دلار را ۱۵ هزار تومان کرد و با یک میلیون تومان شغل ساخت و در اندک زمانی اقتصاد دوم جهان شد و با دستور و نمودار و پاورپوینت، کشور را گل و بلبل کرد، ولی در نهایت راهی بهتر از ترک وزارت نیافت. همانندان او کم نیستند و آفت بزرگ و خانمان‌سوز دولت رئیسی هم همین است.

تغییر در نتیجه، بدون تغییر در روش‌ها میسر نیست. نمی‌شود که نه راه را تغییر داد، نه راننده و نه خودرو را و انتظار داشت به مقصد جدید رسید!

  • نویسنده : محموداکبری
  • منبع : ۱۹ دی