19 دی: وزیر کشور ترکیه در جدیدترین آمار خود، از افزایش شمار جانباختگان زلزله اخیر این کشور به ۴۳ هزار و ۵۵۶ نفر خبر داد و گفت که عملیات جستجو و نجات زلزله زدگان به پایان رسید.
به گزارش شبکه خبر.ترک، «سلیمان سویلو» در مصاحبه با خبرنگاران، شمار افراد مجروح شده در جریان زلزله مهیب در جنوب ترکیه را حدود ۱۱۰ هزار نفر اعلام کرد.
وی افزود: در جریان این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، ۷۵۰ هزار واحد مسکونی مستقل در ۱۱ استان قهرمان‌ماراش، غازی‌آنتپ، شانلی‌‎اورفا، دیاربکر، آدانا، آدیامان، عثمانیه، هاتای، کیلیس، مالاتیا و الازیع تخریب شد.
وزیر کشور ترکیه با اشاره به توزیع ۳۱۳ هزار چادر در مناطق زلزله زده جنوب ترکیه وعده داد که تا یک ماه آینده، بیش از ۱۰۰ هزار کانکس اقامتی در شهرک‌های طراحی شده در منطقه، تحویل زلزله زدگان می شود.
وی از ادامه تحقیق و بررسی حقوقی و قضایی در خصوص ساختمان‌های تخریب شده در مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد و افزود: در این زمینه ۵۶۴ پیمانکار شناسایی و ۱۶۰ نفر از آنها دستگیر شده و ۱۸ نفر نیز هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند.
سویلو خواستار تجدید نظر در اصول شهرسازی و ساخت و ساز در ترکیه شد و ادامه داد: شهرک‌های جدید در مناطق زلزله زده در جای مناسب احداث خواهد شد.
وی انتشار اخبار سرقت و ایجاد تصور ناامنی در مناطق زلزله زده را بسیار اشتباه خواند و گفت: تنها دو سه مورد سرقت گزارش شد که آن هم با اقدام به موقع مهار و عوامل آن دستگیر شدند.
بر اساس این گزارش، زمین لرزه مهیب ۱۷ بهمن ۱۴۰۱(۶ فوریه ۲۰۲۳) جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.
در جریان این زمین لرزه ۷.۷ ریشتری خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد.
در پی این زلزله، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و مجلس ترکیه نیز به پیشنهاد دولت این کشور، وضعیت فوق‌العاده سه ماهه‌ای را در ۱۱ استان زلزله زده به تصویب رساند.

  • نویسنده :
  • منبع :