19 دی: بانک جهانی روز دوشنبه اعلام کرد زمین لرزه و پس لرزه‌های ویرانگر ششم فوریه که جنوب ترکیه را لرزاند، بیش از ۳۴ میلیارد دلار به این کشور خسارت زده است.
به گزارش رسانه چینی "سی جی تی ان", این موسسه مستقر در واشنگتن گفت که این خسارت معادل چهار درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال ۲۰۲۱ است.
این موسسه اعلامکرد که در برآورد هزینه‌های بازسازی ترکیه که "احتمالا دو برابر این هزینه" است ،در نظر گرفته نشده است.
قرار است بانک جهانی روز سه شنبه یک برآورد مشابه از میزان خسارت در مناطق شمالی سوریه ارائه دهد.
هامبرتو لوپز، مدیر بخش ترکیه در بانک جهانی گفت: این فاجعه یادآور آسیب پذیری بالای ترکیه در برابر زلزله و نیاز به افزایش مقاومت زیرساخت‌های عمومی و خصوصی در این کشور است.
وی افزود: خسارت مستقیم به ساختمان‌های مسکونی ۵۳ درصد از برآورد خسارت را شامل می‌شود و ۲۸ درصد خسارت در ساختمان‌های غیر مسکونی و سایر خسارت‌ها در زیرساخت‌ها مانند جاده‌ها و پل‌ها بوده است.
بانک جهانی همچنین تخمین زد که ۱. ۲۵ میلیون نفر در ترکیه به دلیل آسیب زلزله به ساختمان‌های مسکونی نبه طور موقت بی‌خانمان شده‌اند.
بر اساس این گزارش، پیش از این بانک جهانی اعلام کرده بود که برای کمک به دولت ترکیه یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار کمک می‌کند.
زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری روز ۶ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ترکیه تاکنون جان ۴۴ هزار و ۳۷۴ نفر را در جنوب ترکیه گرفته است.
هنوز ابعاد و عمق خسارت اقتصادی زلزله ترکیه به طور کامل مشخص نشده و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت وارده هستند و به علت گستردگی محل وقوع زلزله و خسارت سنگین در ۱۱ استان این کشور، تعیین خسارت دقیق این فاجعه کمی زمان‌بر خواهد بود.
هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان "فاجعه قرن" یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.
روزنامه دیلی صباح ترکیه چند روز پیش زیان وارده به اقتصاد این کشور در پی زلزله اخیر را ۱.۸۴ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که خسارت ساختمان‌های مسکونی ۸.۷۰ میلیارد دلار، خسارت به درآمد ملی ترکیه ۴.۱۰ میلیارد دلار و زیان وارده به نیروی کار نیز حدود ۲.۹ میلیارد دلار است.
  • نویسنده :
  • منبع :