19 دی: سخنگوی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر گفت که در این اتحادیه بر ضرورت مذاکره و تماس با ایران اجماع وجود دارد.
به گزارش الجزیره، «پیتر استانو» گفت: در اتحادیه اروپا بر لزوم ادامه مذاکرات و تماس با ایران اتفاق نظر و اجماع وجود دارد.
پیش تر نیز انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌ وگو با فصلنامه آلمانی "سیاست بین‌المللی" گفته بود: ما می‌خواهیم تا برجام راهمچنان روی میز نگه داریم. تمامی کانال‌ها را باز نگه داشته‌ایم اما دشوار است. فکر می‌کنیم که برجام تنها راه رسیدگی به مشکل هسته‌ای ایران و تنها راه موجود برای ما است.
سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.
این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیش تر در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو تاکید کرده بود که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران مصمم است همانطور که تاکنون نیز نشان داده است، به طور کامل به تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع خود پایبند باشد.
استانو همچنین گفت که آنچه اکنون از ایران خواسته می‌شود، تعامل و همکاری شفاف با آژانس است.
ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله همواره در گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته است.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.
دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :