19 دی: وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح اقدامات دولت در تغییر ریل اقتصاد و همچنین تلاش‌های دشمن برای متوقف کردن این مسیر گفت: امیدواریم با سیاست‌های جدید دولت، همدلی و همراهی جامعه و با اعتماد آفرینی بتوانیم ثبات بخشی به بازار کالا و ارز را داشته باشیم.
به گزارش شادا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر یکروزه خود به عسلویه و بوشهر با حضور در جلسه شورای اداری و جمع فعالان اقتصادی شهرستان دیر با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم ناشی از بدهی‌ها و مشکلات باقی مانده از گذشته اضافه کرد: سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهور بر این اصل استوار بود که در عمل نشان دهیم کشور در همین شرایط موجود هم قابل مدیریت است و می‌توان با فعال کردن ظرفیت‌های داخل و خارج عملکرد بهتری داشت. وی گفت: در صادرات غیر نفتی رکورد کم سابقه‌ای را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم و در زمینه خارج شدن از رکود تولیدات و نرخ بیکاری مسیر کاهشی داشتیم که شاید یکی از کمترین نرخ‌های بیکاری بود.
خاندوزی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی و داخلی آن هم در شرایط تحریم، سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های آسیایی موجب شد که دو برابر مدت زمان دولت پیشین سرمایه گذاری خارجی محقق شده داشته باشیم. وزیر اقتصاد یادآور شد: در زمینه سرمایه گذاری داخلی کشور هم منفی بودن نرخ سرمایه گذاری کشور شروع به تغییر مسیر و افزایشی شدن از زمستان سال ۱۴۰۰ داشت.
وی گفت: در چنین شرایط سختی دولت نمی‌تواند کار تحولی انجام دهد، اما با این وجود اقداماتی مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هرچند ایراداتی داشت، اما نشان داد که می‌توان این مشکلات را به خوبی پشت سر گذاشت.
وزیر اقتصاد عنوان کرد: حتی متغیر نرخ ارز که نوسان‌های بی قاعده دارد از ابتدای شهریور و اواخر مرداد به عدد بسیار خوبی رسیده بود و کمترین نرخ ارز بازار آزاد کشور را در اواخر مردادماه امسال داشتیم، در چنین شرایطی حتماً باید بدخواهان نشان می‌دادند مدیریت یک سال دولت در سیاست‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات غیرنفتی نباید ادامه یابد وگرنه راهبرد اصلی که مدیریت در تنگنا و شرایط سخت است، موجب ثبات در سیاست‌های اقتصادی ایران خواهد شد.
خاندوزی تصریح کرد: این علامت‌های توفیق سال نخست بهترین انگیزه برای بدخواهان و دشمنان کشور برای جلوگیری از موفقیت‌ها در سال دوم در دولت بود و به همین دلیل وارد یک فضای بحران اقتصادی و ارزی در آذرماه شدیم که با فشار آوردن به شرکای تجاری ما در منطقه و همچنین از طریق فشار به رفقای داخلی برای خروج سرمایه و تبدیل دارایی‌های مردم به ارز و دلار موجب شد که در یکی دو ماه گذشته از دستاورد‌های اقتصادی خودمان عقب بیفتیم.
خاندوزی گفت: با دستور رئیس جمهور و مدیریت معاون اول و اقداماتی که توسط بانک مرکزی و وزارت صمت و جهاد کشاورزی و … دنبال می‌شود و با سیاست‌های جدید امیدواریم با همدلی و همراهی جامعه و با اعتماد آفرینی بتوانیم ثبات بخشی به بازار کالا و ارز را داشته باشیم. وی متذکر شد: شایعاتی در یکی دو ماه اخیر عنوان شده بود مبنی بر اینکه افزایش نرخ ارز به نفع دولت است و این نشان می‌دهد که متاسفانه ما در راستای تنویر افکار عمومی موفق نبوده‌ایم، دولت دلار خودش را با نرخ ۲۸ هزار تومان خواهد فروخت و نخواهد گذاشت عده‌ای از این تلاطم ارزی منفعت ببرند و با تصویب قانون مالیات بر سوداگری قطعاً جلوی افرادی که افزایش نرخ ارز را به مردم تحمیل می‌کنند، خواهیم گرفت و فرهنگ کار و نوآوری را در کشور نهادینه خواهیم کرد تا به عنوان یک دستاورد بلند مدت کشور در این دولت ارائه کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :