19 دی: کارشناس مسوول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شانزدهمین اعضای بدن بیمار مرگ مغزی در سالجاری به بیماران نیازمند و در انتظار پیوند اهدا شد.
ولی اله صمدی در این زمینه افزود: در این پیوند اعضای بدن مرحوم صفرعلی هیزجی ۵۸ ساله به نیازمندان اهدا شد.
وی اضافه کرد: مرحوم هیزجی که به علت تصادف در بخش آی سی یو بیمارستان شهید بهشتی بستری بود، علی‌رغم تلاش پزشکان و کادر درمان دچار مرگ مغزی شد.
به گفته وی، پس از اعلام مرگ مغزی توسط کارشناسان، خانواده نوع‌دوست آن مرحوم به اهدا عضو رضایت دادند و سپس اعضای حیاتی وی به چندین بیمار بدحال زندگی و امید دوباره بخشید.
صمدی با اشاره به این‌که امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مغزی وجود ندارد، گفت: متاسفانه به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی، این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله پیوند اعضا نمی‌رسند.
وی ادامه داد: می‌توان قبل از فوت بیمار مرگ مغزی، ارگان‌های حیاتی وی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده را اهدا نمود و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب قابلیت اهدا دارد.
وی بیان کرد: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.
افرادی که می‌خواهند جزو اهداکنندگان عضو باشند می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی www.muq.ac.ir در بخش «ثبت‌نام از متقاضیان اهدای عضو پس از مرگ» ثبت‌نام کرده و کارت ویژه اهدای عضو را دریافت کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :