19 دی: مدیریت استان قم و مردم مهدی یاور این شهر مقدس با پیش‌بینی برنامه‌های متنوع و بسیج امکانات آماده برگزاری جشن میلیونی و باشکوه نیمه شعبان، سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) هستند.
از حدود دو ماه گذشته بسیج امکانات ملی برای برگزاری جشن باشکوه و حماسی نیمه شعبان پای کارآمده و دستگاه‌های استانی نیز بخشی از تجهیزات و توان خود را صرف برگزاری این مراسم کرده اند.
استاندار: قم آماده میزبانی از زائران نیمه شعبان
سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم در گفت و گویی ضمن اعلام آمادگی استان برای پذیرایی از زائران جشن های نیمه شعبان گفت: همه ظرفیتهای استان و گروه های مردمی و سایر استانها برای برگزاری باشکوه این جشن ها پای کار هستند تا بهترین خدمات به زائران نیمه شعبان ارائه شود.
وی افزود: بخشی از محدودیتهای ما برای میزبانی نیمه شعبان را باید در سطح ملی رفع کنیم اما در مجموع در حوزه زیرساخت‌های پیرامون مسجد مقدس جمکران مشکلات اساسی‌ وجود دارد و تلاش‌هایی برای کاهش این مشکلات انجام شده است.
برپایی موکب‌های جشن بزرگ نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم(ص)
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار قم از آغاز عملیات برپایی موکب‌های جشن بزرگ نیمه شعبان از صبح روز یکشنبه در بلوار پیامبر اعظم (ص) و اطراف مسجد مقدس جمکران خبر داد.
ابوالقاسم مقیمی بابیان اینکه عملیات برپایی ۳۱۳ موکب جشن بزرگ نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم (ص) و اطراف مسجد مقدس جمکران آغازشده، مطرح کرد: برای نخستین‌بار شبکه‌های ملی و استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای پخش زنده جشن‌ها و پیاده‌روی نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم (ص) مستقر خواهند شد.
قائم‌مقام تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در همین خصوص با اشاره به جایگاه معنوی این مسجد مقدس بیان کرد: در طول سال پذیرای ۲۰ میلیون زائر هستیم و در نیمه شعبان بیش از ۳ میلیون زائر به این مکان مقدس مشرف می‌شوند که باید تسهیلات ورود و خروج زائران در نیمه شعبان بیشتر موردتوجه قرار گیرد تا زائر با آرامش و بدون خستگی به این مکان مقدس مشرف شود.
محمدکاظم پور امینی عنوان کرد: یک سری نیازها از خود مسجد و یا استان و هم چنین مدیریت شهری و اجتماعات مهدوی برای این جشن فراهم می‌شود اما با توجه به ورود فراوان زائر نیاز به امکانات بیشتری داریم. دغدغه ما اسکان؛ حمل‌ونقل و تغذیه است.
بسیج امکاناتی از ۱۵ شهر کشور
مهدی اصفهانیان معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز در همین رابطه گفت: با توجه به اینکه در سال جاری همزمانی ایام نیمه شعبان و ایام نوروز را داریم و در آستانه ماه مبارک رمضان نیز هستیم، پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که زمان سفر مسافران و زائران زودتر انجام شود و آماده‌باش دستگاه‌های خدمات رسان به‌خصوص شهرداری اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: در این راستا نخستین بار است که ستاد ملی نیمه شعبان در وزارت کشور تشکیل جلسه داده و دو جلسه در تهران و یک جلسه در مسجد مقدس جمکران با حضور مسئولان مربوطه، تولیت مسجد جمکران، شهردار و استاندار و دو تن از معاونین وزارت کشور و مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها تشکیل و مباحث خوبی مطرح‌شده است.
حضور پرشور کانون پرورش فکری قم در جشن‌های نیمه شعبان
در آستانه برپایی جشن‌های ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه، کانون پرورش فکری استان قم با حضور تماشاخانه‌های سیار کانون و برپایی غرفه‌های فرهنگی و هنری در مسجد مقدس جمکران و مسیر بلوار پیامبر اعظم، به زائران کودک و نوجوان خدمت‌رسانی خواهد کرد.
محمد غفاری مدیرکل کانون پرورش فکری استان قم از استقرار خودروهای سنگین سیار در چهار نقطه عمود ۱۰۲ بلوار پیامبر اعظم و ورودی‌های درب یک، درب دو و درب ۶ مسجد مقدس جمکران و همچنین همکاری با مجموعه گل نرگس برای برپایی پنج غرفه‌ ویژه کودکان در مسجد جمکران خبر داد.
برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری همچون همخوانی و اجرای سرود، نمایش عروسکی، قصه‌گویی، مسابقه و غیره ازجمله برنامه‌هایی است که در تماشاخانه‌های‌ سیار کانون برگزار خواهد شد.
ساماندهی موکب های مردمی برای خدمت‌ به زائران جمکران در نیمه‌شعبان
مدیر پشتیبانی مسجد مقدس جمکران نیز بابیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پارکینگ شماره دو مسجد مقدس جمکران به‌عنوان مرکز استقرار موکب ها در نظر گرفته‌شده است، گفت: با این اقدام موکب‌ها به‌صورت منسجم به زائران خدمات لازم را ارائه می کنند.
مجید سلیمیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی موکب‌ها و خدمت‌رسانی به زائران مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان اظهار کرد: برای هماهنگی‌های بیشتر جلسه مدیران موکب ها با مسئولان مسجد مقدس جمکران برگزار شده و در این جلسه نکات لازم در خصوص مسائل فرهنگی، تکریم زائران، مباحث مرتبط با ایمنی و غیره مطرح‌شده و مدیران موکب‌ها نیز خواسته‌ها و نیازهای خود را تبیین کردند.
آیین غبار روبی و شستشوی مسجد مقدس جمکران
همچنین در آستانه نیمه شعبان و همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت عباس(ع) آیین غبارروبی و شستشوی مسجد مقدس جمکران با حضور خادمان و زائران این مکان مقدس برگزار شد.
کارگاه مهرسازی در مسجد مقدس جمکران افتتاح شد
کارگاه مهرسازی مسجد مقدس جمکران نیز با ظرفیت تولید سه هزار قطعه مهر در روز به مناسبت اعیاد شعبانیه به بهره‌برداری رسید.
برای راه‌اندازی این کارگاه، دستگاه‌های موردنیاز ساخت مهر از طریق بانیان خریدار شده و خادمان مسجد مقدس با فراگیری تکنیک‌های لازم نسبت به ساخت مهر اقدام می‌کنند.
در تولید مهر در این کارگاه از تربت حرم مطهر امام حسین(ع) استفاده‌شده و این کارگاه ظرفیت تولید سه هزار قطعه مهر در روز را دارد که تامین کننده نیازهای مسجد مقدس جمکران و دیگر اماکن مقدس است.
اجتماع چهار هزار خادم‌یار رضوی از سراسر کشور
مسئول کانون‌های خدمت آستان قدس رضوی استان قم در همین رابطه گفت: اولین اجتماع عظیم خادم‌یاران رضوی کشور در آستانه نیمه شعبان با حضور چهار هزار نفر در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام سید محمدباقر تکیه‌ای با اشاره به برگزاری نخستین اجتماع عظیم خادم‌یاران رضوی کشور در آستانه نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: در این اجتماع بزرگ از ۲۵ استان کشور به‌منظور تجدید بیعت با امام عصر(عج) با عنوان «رضای من، رضای تو» حضور یافتند.
وی تقویت شبکه خدمت رضوی در راستای محرومیت‌زدایی، تجدید بیعت با امام زمان (عج) و معرفی ظرفیت‌های کانون‌های خدمت رضوی به مردم را از اهداف این اجتماع ذکر کرد و گفت: در این اجتماع سه‌هزار نفر از سراسر کشور و یک‌هزار نفر از استان قم شرکت کردند.
چراغانی ۱۵ کیلومتری
خادمان مسجد مقدس جمکران، با آماده‌سازی ۱۵ کیلومتر ریسه لامپ در نیمه شعبان، این مکان مقدس را غرق در نور خواهند کرد.
در راستای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن‌های نیمه شعبان، خادمان مسجد مقدس جمکران فعالیت‌های خود را درزمینهٔ چراغانی بخش‌های مختلف این مسجد مقدس آغاز کرده‌اند و این فعالیت‌ها با تلاش‌های گسترده خادمان همچنان ادامه دارد.
خادمان واحد برق مسجد مقدس جمکران در حالی فعالیت خود را از نیمه شعبان سال گذشته آغاز کرده‌اند که با نزدیک شدن به نیمه شعبان امسال، به‌صورت تمام‌وقت این تلاش‌ها دنبال می‌شود.
برای نیمه شعبان امسال ۱۵ کیلومتر ریسه با بیش از ۳۰ هزار لامپ در مسجد مقدس جمکران آماده‌سازی شده و در آستانه ولادت حضرت ولی‌عصر(عج) میعادگاه عاشقان را غرق در نور خواهند کرد.
پیوند فیروزه‌ای ۱۵۰ زوج جوان در مسجد مقدس جمکران
در آستانه فرارسیدن نیمه شعبان سالروز میلاد امام عصر (عج) مراسم پیوند فیروزه‌ای ۱۵۰ زوج دانشجوی دانشگاه قم در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
همایش بین‌المللی سفیران آفتاب و دانش‌آموزی نسل ظهور
همایش بین‌المللی سفیران آفتاب با حضور جمعی از طلاب کشورهای آفریقایی و همایش بزرگ دانش‌آموزی نسل ظهور، با حضور دانش‌آموزان ۶۰ کشور جهان در مسجد مقدس جمکران به همین مناسبت برگزار شد.
آیین جاروکشی خادمان و برگزاری همایش دکترین مهدویت
آیین جاروکشی خادمان مسجد مقدس جمکران، در آستانه ولادت باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) مانند سنوات گذشته برگزار شد.
همچنین هجدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع دولت کریمه با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران آغاز به کارکرد.
آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در سخنرانی آغازین این همایش بابیان اینکه دشمنان با ایجاد شبهه به دنبال زدودن فرهنگ مهدوی هستند، گفت: حوزویان در این شرایط وظیفه سنگینی دارند و باید با شناخت کامل ابعاد مهدوی و فرهنگ انتظار، نسل جوان را با اندیشه‌های ناب حکومت مهدوی و دستاوردهای انقلاب اسلامی بیش‌ازپیش آشنا کنند.
وی با اشاره به ویژگی‌های فرهنگ انتظار و حکومت مهدوی افزود: حکومت و اداره جامعه در قلب مهدویت نهفته است و داشتن مدینه فاضله و جامعه آرمانی از ویژگی‌های بارز حکومت مهدوی است.
کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال در اطراف مسجد مقدس جمکران 
کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال از ایام نیمه شعبان آغاز شده و پایان فروردین‌ماه به اتمام می‌رسد.
طنین‌ بانگ «لبیک یا مهدی» همزمان با شب نیمه شعبان در سراسر کشور
مدیرکل فرهنگی استانداری قم گفت: امسال همزمان با شب نیمه شعبان بانگ «لبیک یا مهدی عجل الله» و دعای فرج از مسجد مقدس جمکران و مأذنه‌های مساجد سراسر کشور طنین‌انداز خواهد شد.
صادق بیطرفان عنوان کرد: سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه در شب نیمه شعبان، بانگ «لبیک یا مهدی عجل الله» و «دعای فرج حضرت حجت» از ساعت ۲۰:۵۵ همزمان در مسجد مقدس جمکران، مأذنه‌های مساجد سراسر کشور و صداوسیما طنین‌انداز خواهد شد.
همچنین در ادامه برنامه‌های اعیاد شعبانیه دوشنبه ۱۵ اسفندماه جاری برنامه عهد خدمت ویژه خادمان موظف، جشن سفیران آفتاب عرب‌زبان و جشن ایران امیدوار برگزار خواهد شد.
سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه نیز آیین جاروکشی خادمین مسجد جمکران، محفل قرآنی عصر ۱۴ شعبان، قرائت زیارت آل یاسین، اقامه نماز جماعت شب نیمه شعبان، توسل به حریم کبریا، محفل شعر و سرود، مهدی یاور سال، نشان ارادت، خیر و کتاب برتر و ویژه‌برنامه بین‌الملل الحی پیش‌بینی‌شده است.
احیای شب نیمه شعبان، نماز جماعت صبح نیمه شعبان، جشن مهدی یاوران ویژه معلولان، شادی پیمایی بزرگ نیمه شعبان، رونمایی از سرود سلام فرمانده ۲، نماز جماعت ظهر و مغرب نیمه شعبان و آیین شکرگزاری نیز از دیگر برنامه های جشن های نیمه شعبان در مسجد جمکران است.
همچنین روز پنجشنبه ۱۸ اسفندماه جاری جشن سفیران آفتاب با حضور مردم نیجریه و قرائت دعای کمیل ترتیب می یابد و روز جمعه نیز دعای ندبه در مسجد مقدس جمکران قرائت می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :