19 دی: خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که هیچ قطعنامه ضد ایرانی جدیدی در دستور کار این دوره از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.
سه دیپلمات غربی که خبرگزاری فرانسه نام آن‌ها را فاش نکرده است این مطلب را مطرح و یکی از آن‌ها ادعا کرده است: باید دید آنچه در (نتیجه سفر مدیرکل آژانس اتمی به) تهران توافق شده است به پیشرفت واقعی منجر می شود یا خیر.
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نتیجه سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، بیانیه مشترکی را صادر کردند که بر اساس آن ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.
مدیرکل آژانس ضمن ابراز رضایت از توافقات به‌عمل آمده به خبرنگاران گفت که در جریان دیدار با مقامات ارشد ایران، درباره عبور از گفت‌وگوی کلامی، به تحقق نتایج ملموس توافق شده است. تیم فنی آژانس به زودی راهی تهران خواهد شد و گروسی امیدوار است که مسائل در کوتاه‌ترین زمان رفع‌ورجوع شود.
این درحالیست که از اواخر هفته پیش زمزمه تحرکات برخی طرف‌های غربی، برای اهرم سازی از ادعاهای سیاسی پادمانی علیه ایران در نشست شورای حکام مطرح شده بود. نشریه وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آن‌ها را اعلام نکرد مدعی شد که تروئیکا خواستار انتقاد علنی از ایران هستند
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته پیش در کنفرانس خلع سلاح در ژنو اعلام کرد: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران مصمم است، همانطور که تاکنون نیز نشان داده است، به طور کامل به تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع خود پایبند باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نسبت به هرگونه تحرک منفی طرف‌های غربی در نشست شورای حکام هشدار داد و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران حق پاسخ متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد. وی خاطر نشان کرد: چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم.
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با حضور نمایندگانی ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :