19 دی: دوازدهمین کتابخانه مرکزی کشور روز چهارشنبه همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج) و طی آیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم به بهره‌برداری رسید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این آیین در گفت‌وگو با خبرنگاران با تبریک میلاد حضرت حجت(ع) اظهار داشت: خوشحالیم که در چنین روز مبارکی این مجموعه فرهنگی به ظرفیت‌های استان اضافه می‌شود.
محمد مهدی اسماعیلی افزود: طرح کتابخانه مرکزی قم از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به قم بوده است؛ این طرح نواقصی داشت و تلاش کردیم با حمایت استاندار، مشکل‌های آن را حل کنیم و امروز این مجموعه آماده ارائه خدمات به مردم است.
وی ادامه داد: این مجموعه فرهنگی تقریبا به لحاظ ارائه خدمات در بین مجموعه‌های کتابخانه‌های کشور، جزو مجموعه‌های کم‌نظیر است و در آن، امکانات لازم برای همه اقشار اعم از کم‌شنوا، ناشنوا، و گروه‌های سنی مختلف کودک، نوجوان و جوان پیش‌بینی شده است.
وی بیان داشت: این مجموعه از امکانات کاملا درخور و شایسته‌ای برخوردار است و تلاش شده تا فضایی بدون دغدغه و نگرانی و توام با آرامش برای فرزندان در قم فراهم شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت سرانه مطالعه کتاب در کشور اظهار کرد: ما آمار کاملا دقیق پژوهشی نداریم، ولی آخرین کاری که در حوزه افکارسنجی انجام شده، با حذف بخش‌هایی مثل کتاب‌های آموزشی و حتی ادعیه که بالاخره بخشی از مطالعه محسوب می‌شوند، سرانه مطالعه آزاد بیش از ۳۳ دقیقه است، و این برای کشور ما مطلوب نیست، ولی خیلی بیش از رقم‌هایی است که سابقا ذکر می‌شد.
وی افزود: اگر ما کتاب‌های آموزشی و ادعیه و موارد نظیر آن را اضافه کنیم، به طور حتم رقم قابل توجهی خواهد شد و فکر می‌کنم، کشور ما به لحاظ مطالعه در ردیف کشورهای سرآمد در دنیاست.
وی در پاسخ به سوال دیگری در را رابطه با تعداد کتابخانه‌های مجهز در کشور خاطرنشان کرد: در کل کشور نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی وجود دارد و کتابخانه مرکزی قم نیز به عنوان دوازدهمین کتابخانه بزرگ کشور است و چند کتابخانه بزرگ دیگر نیز در آستانه افتتاح است که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دنبال می‌شود.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: سیاست کلی دولت این است که به صورت ویژه به حوزه کتابخانه‌ها نگاه کند، امسال برای نخستین بار رئیس جمهور در جمع کتابداران حاضر شد و دغدغه‌های این بزرگواران را شنید و دستورهای خیلی خوبی صادر کرد که بخشی مهمی از آن، قبل از پایان سال برای کارکنان و کتابداران اجرا شد.
اسماعیلی در پایان با قدردانی از تلاش خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان کرد: خبرنگاران همیشه سربازان گمنام عرصه فرهنگی هستند و فعالیت‌ها را منعکس می‌کنند، خودشان دیده نمی‌شوند ولی در اجر و ثواب آن اگر بیش از همه سهیم نباشند، کمتر نیز نیست.
طرح کتابخانه مرکزی قم از سال ۱۳۹۱ از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، در خیابان امام(ره) در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است.
مخزن این کتابخانه به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هرکدام به مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع و کاربری‌هایی نظیر نشریه‌ها، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰ متر مربع است.

  • نویسنده :
  • منبع :