سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۶۲ مورخه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ با عنوان «جراحی اقتصادی، درد آفرید که درمان نکرد» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

این روزها اوضاع معیشت توده‌های مردم ناراحت کننده است. افزایش چند برابری قیمت بخش عمدهٔ کالاها برای مردمی که از دستمزد ثابتی برخوردارند، شرایط اقتصادی را برای اکثریت مردم متوسط و کم درآمد دشوار کرده است. این وضعیت بالاخص در آستانه شب عید بیش از پیش زجرآور شده و صدای اعتراض خانواده‌های عیال وار را بلند کرده است.
یکسال پیش در چنین روزهایی، ابراهیم رئیسی دستور رفع فقر مطلق طی دو هفته را صادر کرد و از مسئولان خواست در کوتاه مدت و حتی برای شب عید، با اقدامات جهادی، دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشند. همان روزها که آمار از عبور جمعیت از خطر فقر بیش از ۲۵ میلیون نفری خبر می‌داد. حال نه دو هفته که یک سال از آن دستور گذشته، فقر مطلق طیف بیشتری از جامعه را بلعیده اما کماکان رئیس جمهور قائل به دستورات عاجل است و باز در آستانه سال تازه، امر کرده که قیمت ۳۴ قلم کالای اساسی به مدت سه ماه ارزان شود! غافل از آنکه شب عید و سال تازه امروز، شبیه به خاطره‌ای خوش اما دور، بر طاقچه خاطرات مردم به جان آمده از مشکلات معیشتی، خاک می‌خورد
سال‌ها پیش از این اسفند، ماه دگرگونی چهره شهر بود. مقدمه نو شدن زندگی، هیاهوی مردم در خیابان، ویترین‌های پربار مغازه‌ها و خرید شب عید. رفته رفته اما شوق سال نو، سفره نوبرانه‌های بهار و میزبانی از میهمانان کوچک و کوچک‌تر شد. از همان روز که تورم میهمان ناخوانده سفره مردم شد، تا این لحظه که همچنان برگرده زندگی‌شان سوار است، افزایش قیمت کالاهای اساسی، قدرت خرید مردم را کاهش داده و طبق داده‌های مرکز آمار در مقایسه‌ای دیگر، طی چهارسال گذشته، اقتصاد ایران در بحرانی‌ترین دوران تورمی خود بود و بعید به نظر می‌رسد سال جدید، تأثیری در کاهش آن داشته باشد. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت یازده کالای اساسی طی شش سال گذشته به طور میانگین دوازده برابر افزایش داشته است. این درحالی است که میزان حداقل حقوق در همین بازه زمانی شش برابر شده است.
دولت عدالت‌محور با جراحی اقتصادی، درد آفرید که درمان نکرد!
  • نویسنده :
  • منبع :