19 دی: مدیر عامل بورس انرژی گفت: گواهی سپرده نفت خام یک ابزار جدید در بازار سرمایه است که قیمت گذاری این‌گواهی ارزی و تسویه آن به شکل ریالی است.
علی نقوی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص ابزار جدید گواهی سپرده نفت خام اظهار داشت: گواهی سپرده نفت خام یک ابزار استاندارد در بورس  است و در این راستا گواهی به پشتوانه نفت متعلق به شرکت ملی نفت منتشر خواهد شد اشخاص می‌توانند نسبت به خریداری گواهی نفت و همچنین تحویل آن بر اساس اطلاعیه‌های گشایش انبار اقدام کنند.
وی درباره این که چه کسانی می‌توانند گواهی سپرده نفت خام را خریداری کنند، گفت: اشخاص حقوقی به شکل مستقیم می‌توانند برای خرید اقدام کنند و اشخاص حقیقی نیز صرفا از طریق شرکت‌های سبدگردان می‌توانند خرید داشته باشند.
مدیر عامل بورس انرژی به مزیت‌های خرید گواهی سپرده نفت خام اشاره و تصریح کرد: قیمت گذاری این‌گواهی ارزی و تسویه آن به شکل ریالی است. تاکنون ابزاری که بتوانیم بر مبنای قیمت نفت خام مبادلاتی را داشته باشیم در بورس نبود از سوی دیگر ابزاری شفاف برای فروش نفت است همچنین این گواهی سبب تسهیل ورود بخش خصوصی می‌شود مورد دیگر این که این ابزار تنوع بخشی مناسبی در شیوه فروش نفت است.
وی در خصوص زمان انتشار این گواهی یادآور شد: از روز ۲۲ اسفند معاملات آن آغاز خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :