سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۶۳ مورخه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱ با عنوان «بازگشت سیاست خارجی کشور بر مدار عقلانیت» به قلم امیر مسعودی بدین شرح است:

صبح جمعه ۱۹ اسفندماه نور نیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در خبری اعلام کرد: «دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران طی چند روز گذشته در یک کشور خارجی مشغول مذاکرات بسیار مهمی است.
اعلام قریب‌الوقوع نتایج این مذاکرات، تحولات قابل ملاحظه‌ای را رقم خواهد زد».
تنها ساعتی از انتشار این مطلب، خبر امضای توافق ایران و عربستان، در شهر پکن، برای روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها، ظرف دو ماه آینده، منتشر شد.
این توافق از سفر هفته گذشته گروسی به تهران و انجام تفاهم‌ها و توافقات بر سر موضوعات مربوط به ایران و نحوه نظارت آژانس بر آن‌ها، دومین اتفاق مثبت چند ماه در چند تنش بعد در سیاست خارجی کشور می‌شود.
همزمان با اعلام توافق ایران و عربستان، نفت بنت نخست رژیم سابق رژیمی با بیان وزیر خشم و ناراحتی خود از این توافق، آن را شکستی کوبنده و بیانگر سهل‌انگاری و ضعف رژیم اشغالگر قدس دانست.
وی گفت «ازسرگیری روابط عربستان و ایران تحول خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران به شماره می‌رود.» همچنین بعد از انتشار خبر توافق ایران و عربستان، کانال تلگرامی حسن روحانی، با بازنشر بخشی از سخنان وی در ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، به این خبر واکنش نشان داد.
حجت الاسلام روحانی در سخنان خود تأکید کرده است: «خدا نیامرزد آنهایی را که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی از همسایه‌ها را به خوبی انجام دهند. کارهای کودکان و احمقانه انجام دادند، به مراکز دیپلماتیک حمله کردند. اگر اینها امروز شرایطی نداشتند.»
  • نویسنده :
  • منبع :