19 دی: دادستان عمومی و انقلاب قم گفت: با افرادی که بخواهند در چهارشنبه آخر سال باعث سلب آسایش، آرامش و امنیت عمومی و همچنین موجب به خطر افتادن سلامت شهروندان شوند، قاطعانه برخورد می شود و متخلفان تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب روز دوشنبه در گفت و گویی با تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی در برخورد با متهمان چهارشنبه آخر سال، افزود: با توجه به بند «ث» ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، صرف نگهداری و حمل مواد محترقه، ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس در پی دارد.
وی اضافه کرد: اگر پرتاب مواد محترقه موجب انفجار صوتی، هراس و فوت و مصدومیت شخصی شود، پرتاب‌کننده مواد محترقه طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر پرتاب مواد محترقه موجب آتش‌سوزی و تخریب اموال عمومی یا مردم شود علاوه بر جبران خسارت طبق مواد ۶۷۶- ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی (قسمت تعزیرات) به ۶ ماه تا سه سال و در مورد اموال عمومی به سه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد.
غریب بیان کرد: در صورتی که پرتاب مواد محترقه باعث اخلال در نظم عمومی‌ شود مرتکب طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ همچنین اگر شخصی با پرتاب مواد محترقه موجب ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان شود طبق ماده ۶۱۹ مجازات اسلامی به ۲ تا ۶ ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.
وی گفت: در صورتی که مواد محترقه به‌وسیله خودرو حمل یا از داخل خودرو جهت پرتاب مواد محترقه استفاده شود، خودرو طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به‌عنوان وسیله ارتکاب جرم توقیف خواهد شد.
وی، سلامت، امنیت و آرامش شهر و شهروندان را خط قرمز دادستانی دانست و گفت: تمامی تدابیر امنیتی و انتظامی برای ایجاد نظم و امنیت عمومی با برگزاری جلسات استانی و صدور دستورات قضایی به ارگان‌های نظامی، امنیتی و خدماتی اتخاذ شده و در همین راستا تاکنون مقادیر زیادی مواد محترقه کشف شده و عوامل مرتبط با آن دستگیر و روانه زندان شده‌اند.
دادستان قم با اشاره به حوادث تلخ و ناگوار سال گذشته در استان که منجربه داغدار شدن تعدادی از خانواده‌ها و صدمات غیرقابل جبران به سلامت شهروندان در آستانه سال جدید شد، گفت: شهروندان می‌توانند مستندات خود اعم از عکس، فیلم، نشانی و مشخصات متخلفان امنیت عمومی و هنجارشکنان را برای برخورد قضایی به نیروی انتظامی یا دادستانی استان گزارش نمایند.
وی با تاکید بر هوشیاری، همراهی و نظارت هر چه بیشتر خانواده‌ها در جلوگیری از رفتارهای پرخطر فرزندان، ابراز امیدواری کرد: با رعایت قانون و احترام به حقوق و سلامت همشهریان روزهای پایانی سال را بتوانیم در امنیت کامل و به آرامی سپری کنیم و شاهد حوادث ناگوار و تلخ سال‌های گذشته نباشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :