19 دی: وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: در جریان زلزله یک ماه پیش در ۱۱ استان جنوبی این کشوره، ۶ هزار و ۶۶۰ تبعه خارجی که اغلب آنها سوری بودند، جان باختند.
به گزارش تارنمای خبر.۷ ترکیه، سلیمان سویلو آخرین آمار جانباختگان زلزله ششم فوریه (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) را ۴۸ هزار و ۴۴۸ نفر اعلام کرد که هنوز هویت یک هزار و ۶۱۵ نفر از آنان شناسایی نشده است.
وی از پرداخت خسارت جزئی، متوسط و سنگین به یک میلیون و ۳۷۷ هزار خانوار آسیب دیده از زلزله اخیر خبر داد و افزود: پرداخت خسارت به ۱۲۱ هزار خانوار دیگر نیز در دست اقدام است.
وزیر کشور ترکیه با اشاره به نصب ۲۱ هزار دستگاه کانکس در مناطق زلزله زده در جنوب این کشور و اقامت ۸۵ هزار نفر از زلزله‌زدگان در آنها بیان کرد: در مجموع ۱۱۵ هزار و ۵۸۵ کانکس در مناطق زلزله زده برای اسکان اهالی نصب می شود.
به گزارش ایرنا، مراد کوروم وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه چند روز پیش از اتمام مطالعات ارزیابی خسارت زلزله در پنج استان غازی‌آنتپ، قهرمان‌ماراش، آدی‌یامان، کیلیس و عثمانیه خبر داد و افزود: ارزیابی خسارت در ۶ استان دیگر نیز به زودی به پایان می‌رسد.
زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) ترکیه و سوریه که جان حدود ۴۸ هزار نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشته است.
شبکه خبری تی.آر.تی ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که در پی این زلزله، بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.
این رسانه در گزارش خبری خود با اشاره به نقل مکان و جا به جایی بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت مناطق جنوبی ترکیه به علت تبعات زلزله اعلام کرد: پس از این زلزله، ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در شهرها نیز به روستای اجدادی خود بازگشته‌اند.
بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.
هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، هنوز مشخص نشدهاست، ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

  • نویسنده :
  • منبع :