19 دی: آیین تحویل سال ۱۴۰۲ هجری شمسی بامداد روز سه‌شنبه اول فروردین‌ماه با حضور گسترده زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه‌(س) در شبستان حضرت امام (ره) این مکان مقدس در قم برگزار شد.
آیین تحویل سال نو همچنین در مسجد مقدس جمکران و ۱۱ بقعه متبرکه قم نیز با مشارکت پرشوری ترتیب یافت، و مردم ضمن تبریک حلول سال جدید شمسی سالی توام با موفقیت و شادکامی را برای میهن اسلامی آرزو کردند.
این آیین‌ها با نورافشانی آسمان شهر همراه بود، و حاضران درحالیکه دعای یا مقلب القلوب را با یکدیگر زمزمه می کردند، برای سربلندی و عزت مسلمانان و آزادیخواهان جهان دست به دعا برداشتند.
همچنین پس از قرائت مناجات شعبانیه، تولیت آستان حضرت معصومه طی سخنانی با بیان اینکه نوروز در فرهنگ ایرانی اسلامی ملت با فرهنگ و متمدن ما، آغاز یک تحول بنیادی در زندگی همراه با بهار طبیعت است افزود: ملت ایران هنرمندانه این تحول طبیعی و معنوی را از قرآن کریم و روایت‌های امامان معصوم (ع) وام گرفته‌اند.
آیت‌الله سید محمد سعیدی اظهار کرد: بایسته است که در این لحظه‌های پایان سال و آغاز سال جدید، شما بندگان خوب خدا به حساب‌ شخصی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و فکری و فرهنگی همچنین روابط با خانواده و همسایه و ارحام خود رسیدگی کنید.
وی ادامه داد: این محاسبه باید یکی از کارهای خوب و جدی شما بندگان خوب خدا در این تحویل سال باشد، چون این حساب‌ها در جای دیگری هم بررسی می‌شود، ولی قبل از آنکه دیگران برای ما این حساب‌ها را داشته باشند، بهتر است خودمان این محاسبه را داشته باشیم.
امام جمعه قم تاکید کرد: باید با محاسبه و بررسی کردن اعمالمان، مثلا در باب نماز، تصحیح قرائت، در باب احکام نیز آموختن احکامی که نیاز داریم، همچنین تعلیم قرآن و آشنایی با مسائل سیاسی و اجتماعی به وظایف و تکلیف‌هایی که بر عهده داریم، عمل کنیم.
آیت‌الله سعیدی تصریح کرد: سال جدید دقایقی دیگر فرا می‌رسد، آیا بازنگری در آنچه که وظیفه و تکلیف ما بوده انجام داده‌ایم، این خیلی اهمیت دارد و باید به آن حساس باشیم و هر کسی به حساب کار خودش برسد.
وی یادآور شد: یکی از علت‌های پرداختن برخی از مردم به کار دیگران این است که به کار خودش نپرداخته است، بعضی افراد برای دیگران قاضی هستند، آنها را قضاوت می‌کنند ولی از خودش دفاع می‌کند، اما در فرهنگ اسلامی ما گفته‌اند هر کس خودش را قضاوت کند، و در مورد دیگران مدافع باشد.
تولیت حضرت معصومه (س) در بخشی از سخنان با ذکر این نکته که اسلام شادی و نشاط را دوست دارد گفت: یکی از عوامل شادی بخش و نشاط‌آور بررسی عقاید و اخلاق و اعمال خودمان است.
وی افزود: شادی حلال همیشه مورد تاکید اهل بیت (ع) بوده است، شادی و نشاط صرفا تلقینی نیست، باید واقعیت داشته باشد، تا بر اساس آن به انسان نشاط دست بدهد.
امام جمعه قم بیان داشت: در این ایام شاد طبیعت دگرگون می‌شود و درختان بعد از ریزش، رویش پیدا می‌کنند، بر اثر این شادی و طراوت شما هم لذت می‌برید، به مسافرت می‌روید در مکان‌های مذهبی به زیارت مشرف می‌شوید به عبادت خدا می‌پردازید، میهمان می‌پذیرید، با اقوام و بستگان رفت و آمد دارید، این شادی‌ها کمک می‌کند، که در امورهای مختلف موفق باشید.
وی خاطرنشان کرد: مراقب باشید شادی‌های خود را با معصیت و زیر پاگذاشتن قوانین آلوده نکنید، در همین چند روز پایانی اسفندماه که مردم در مسافرت هستند، عده زیادی در اثر بی‌احتیاطی جانشان را از دست دادند.
وی گفت: ایام شادی نسبتی با ناهنجاری‌های رفتاری و بی حوصلگی‌ها و خستگی‌ها و رعایت نکردن قوانین ندارد، کسی که پشت فرمان می‌نشیند و رانندگی می‌کند، هم حافظ جان خودش است و هم مسئول جان کسانی که در ماشین نشسته‌اند.
تولیت حضرت معصومه با بیان اینکه کسانی که در ماشین نشستند باید تذکر بدهند گفت: نباید در این ایام شادی، به خاطر چیزی بسیار بی‌حساب و بی‌کتاب در اثر بی‌احتیاطی و بررسی نکردن موارد امنیتی ماشین، در خانه‌ها غم و مصیبت باشد.
آیت‌الله سعیدی یادآور شد: سال گذشته در همین رانندگی‌ها بیش از هزار کشته داشتیم، چرا بی‌احتیاطی می‌کنند، این غم می‌آورد در جامعه، خدا می‌خواهد شما شاد باشید، طبیعت به عنایت خدا شادی آفریده، یک راننده بی‌احتیاط این شادی را تبدیل به عزا می‌کند، هیچ جا نیز حساب نمی‌شود.
رئیس ستاد امر به معروف قم موضوع محرم و نامحرم را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در ایام شادی، حلال خدا حرام نشده و حرام خدا نیز حلال نشده است، امر به معروف و نهی از منکر همیشه خوب است، در ایام شادی نیز لازم می‌باشد و باید چنین مسائلی را داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :