۱۹ دی: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از خسارت ۶۰ درصدی سرمازدگی به باغات شهرستان مشگین‌شهر خبر داد.
احمد شهریار در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به بازدید میدانی از باغات مشگین‌شهر اظهار کرد: براساس مشاهدات میدانی از باغات مشگین شهر،افت دمای هوا و سرمازدگی تقریبا ۶۰ درصد از محصولات باغداران این شهرستان را از بین برده است.
وی اظهار کرد: از حدود ۴۰۰ هزار تن محصول باغی استان حدود ۳۰۰ هزار تن در مشگین شهر تولید می شود که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد برخی از باغات ۱۰۰ درصد آسیب دیده و بخشی هم دچار آسیب نشده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال ۱۳۹۶ با وجود اینکه دمای هوا به منفی چهار درجه رسید و در مقایسه با امسال افت دمای هوا بیشتر بود، اما باغداران و کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی عمل کردند و با ایجاد دود در باغات از تشدید خسارت‌های سرمازدگی جلوگیری کردند اما امسال باغداران کمتر به این توصیه‌ها عمل کردند و میزان خسارت وارده بیشتر از سال ۱۳۹۶ بود.
شهریار یادآورشد: شب گذشته در مناطقی که هوا ابری بوده آسیب وارده ناشی از سرمازدگی کم بود اما در مناطقی که هوا صاف بوده دمای هوا افت بیشتری داشته و خسارت بیشتری به باغات وارد شده است.
وی در خصوص خسارت سرمازدگی در سایر شهرهای استان هم گفت: از باغات شهرستان خلخال برآورد نداریم اما در مناطق حاشیه رود قزل اوزن احتمال بروز خسارت سرمازدگی پایین است در شهرستان‌های کوثر و منطقه مغان هم خوشبختانه مشکلی نداشتیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به تداوم افت دمای هوا ممکن است امشب هم بخش دیگری از باغات دچار سرمازدگی شود بنابراین لازم است باغداران همچنان به توصیه های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی عمل کرده و ایجاد دود در باغات را در دستور کار قرار دهند.
بر اساس این گزارش؛ طی روزهای اخیر جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به هشدار اداره کل هواشناسی استان مبنی بر افت دمای هوا و احتمال سرمازدگی باغات، توصیه‌هایی به باغداران، گلخانه داران، کشاورزان، و پرورش دهندگان ماهی ارائه کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :