19 دی: یک وبگاه عبری زبان در گزارشی گفته است که آمریکا متحدان صهیونیستی خود در تل آویو را از احتمال توافق هسته ای جزئی با ایران آگاه کرده است.

وب سایت خبری اسرائیلی واللا در گزارشی اعلام کرد که واشنگتن به همتایان خود در تل آویو درباره احتمال توافق با ایران اطلاع داده است. بر مبنای این گزارش، مقامات کاخ سفید متحدان خود در تل آویو را درباره توافقی که مبتنی بر توقف نسبی برنامه هسته‌ای ایران در ازای کاهش برخی تحریم‌ها است، آگاه کرده‌اند و روز دوشنبه برخی مقامات ارشد تل آویو نیز اطلاع از احتمال توافق با ایران توسط آمریکا را تائید کرده‌اند.

وااللا در عین حال در گزارش خود افزوده است که ایران جزئیات توافق پیشنهادی از سوی آمریکا را دریافت، اما تاکنون آن را نپذیرفته است.

در این گزارش آمده است که گفتگوهای کاخ سفید در مورد توافق با ایران نشان دهنده رویکرد جدید واشنگتن پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است و نشان می‌دهد که آمریکا نگران پیشرفت ایرانی‌ها در زمینه برنامه هسته‌ای طی دو سال گذشته است.

یک روز پیش از این نیز وبگاه آکسیوس گزارش داده بود که دولت بایدن در حال بررسی یک توافق موقت با ایران است که به کاهش برخی تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران منجر خواهد شد. بر اساس این گزارش، مذاکرات پیشنهادی که از ژانویه یعنی از حدود سه ماه پیش آغاز شده است، شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی ایران است. برمبنای ادعای منابع غربی، ایران در حال حاضر بیش از ۸۷ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده در اختیار دارد که در صورت غنی سازی بیشتر، حداقل برای تولید یک بمب هسته‌ای کافی خواهد بود و همین موضوع باعث ترس و هراس مقامات غربی در قبال برنامه هسته‌ای ایران شده است.

بر اساس این گزارش، توافق پیشنهادی مشابه توافقی است که توسط دولت اوباما در سال ۲۰۱۳ امضا شد و این توافق نیز شامل توقف کوتاه مدت برخی از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. در این گزارش آمده است که مقامات ایرانی تاکنون رویکرد جدید آمریکا را نپذیرفته اند و صرفاً به توافق هسته‌ای پاییز ۲۰۱۵ یا همان برجام تاکید دارند.

این ادعا در حالی رسانه‌ای شده است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در اظهاراتی مدعی شده بود که ایران برای ورود به مذاکرات توافق هسته‌ای جدی نیست! با وجود اقدامات نقض توافق از سوی طرف‌های غربی و آمریکایی و خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق در سال ۲۰۱۸ میلادی، اما وزیر امورخارجه آمریکا ادعا کرد که توافق هسته‌ای با ایران اکنون اولویت و گزینه روی میز واشنگتن نیست. بلینکن همچنین با طرح‌های ادعاهای تکراری خود، گفته بود: در گذشته وقتی که ما بدنبال بازگشت به توافق هسته‌ای بودیم، تهران پیشنهاد اروپا درباره توافق را رد کرد. ما متعهد هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و دیپلماسی مؤثرترین گزینه برای این هدف است.

اظهارات ضدایرانی وزیرخارجه آمریکا در حالی مطرح شده که او یک ماه پیش نیز، با انداختن توپ مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران به زمین تهران، گفته بود که به باور واشنگتن، همچنان مؤثرترین راه برای رسیدگی به این موضوع، دیپلماسی است.

این در حالی است که برنامه جامع اقدام مشترک که در سال بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد امضا شد، با اقدام یکجانبه آمریکا آسیب دید، چون دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از این توافق خارج شد.

  • نویسنده :
  • منبع :