19 دی: مدیرحوزه های علمیه گفت: در خصوص ساخت‌وسازها و پروژه‌های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و بافت حوزوی آن باید مطالعه بیشتری صورت بگیرد تا آن بافت حوزوی و علمی آن منطقه آسیب نبیند.
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز ۱۶ فروردین ماه در دیدار شهردار و معاونین شهرداری قم اظهار کرد: بحمدالله اقدامات ارزشمندی را در شهرداری قم ازگذشته تا کنون شاهد هستیم، البته در دوره اخیر این تحولات عمرانی قوت بیشتری گرفته است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به تحولات و ساخت و سازهای عمرانی در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: کارشناسان و متولیان این موضوع می بایست مطالعات بیشتری را در خصوص بافت حوزوی و علمی منطقه اطراف حرم به ویژه مدرسه فیضیه، دارالشفا و مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی داشته باشند و در این ساخت و سازها در تعامل بیشتری با بخش حوزوی باشند تا در اقدامات انجام شده پیوست حوزوی آن مد نظر قرار بگیرد، لذا باید تدابیری اندیشیده شود که رونق علمی و حوزوی در قلب شهر مقدس قم بهتر از قبل ادامه پیدا کند.
آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تبلیغات شهری و اطلاع رسانی فرهنگی اشاره کرد و افزود: مقوله تبلیغات و اطلاع رسانی نقش سازنده و مهمی در نهادینه سازی فرهنگ دارد، لذا همانطور که جهاد مقاومتی اهمیت دارد باید نسبت به جهاد فرهنگی هم فرهنگ سازی کرد تا نسل جوان با تمام هجمه ای که نسبت به اسلام، نظام و انقلاب و فرهنگ ما وارد می شود در این خصوص مقاومت و تدبیر لازم را داشته باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شهرداری با توجه به ارتباط مستمری که با متن جامعه دارد باید همانند گذشته روحیه و رویه مردمداری و اخلاق اسلامی را سرلوحه کارخود قرار دهد و عدالت محوری را با قوت بیشتر دنبال کنند.
امام جمعه قم بیان کرد: در منطق اسلام که عقلانی است نظام عبادی با نظام ارتباط اجتماعی درهم تنیده است و کمتر می‌توان بین نظام عبادی و ارتباط با خدا و خدمت اجتماعی تفکیک قائل شد.
وی افزود: نظام عبادی در اسلام همواره در درون آن یک ارتباط با جامعه و خدمت به مردم نیز تعبیه شده است، لذا همه خدمات اجتماعی که ما انجام می‌دهیم با یک رویکرد الهی عبادت می‌شود و مشمول پاداش الهی است.
مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: تار و پود ماه مبارک رمضان خدمت و عبادت است و با رعایت سه عنصر اخلاص، امانت داری و صداقت همه کارها تبدیل به عبادت می‌شود.
آیت‌الله اعرافی در ادامه سخنان خود در توصیه‌هایی برای هرچه بهتر خدمت‌کردن به قم در شهرداری گفت: رویکرد خوبی در ادوار گذشته برنامه‌ریزی شده که باید با انسجام و قوت ادامه پیدا کند.
وی افزود: یک پیوست فرهنگی، معنوی و اجتماعی خوب در همه برنامه‌ریزی‌ها و کارهای شهرداری قم در سال‌های گذشته وجود داشته که باید تقویت شود.
مدیر حوزه‌های علمیه با انتقاد از کم توجهی به معماری اسلامی ایرانی گفت: رویکرد ایرانی اسلامی به شهرسازی و معماری کم است و البته باید گفت در این عرصه حوزه و دانشگاه قصور دارند.
آیت‌الله اعرافی در توصیه بعدی خود تأکید کرد: باید تلاش کرد که برای خدمت به مردم و روان‌سازی کارها از ابزارهای نو و هوش مصنوعی با رعایت همه جوانب آن نیز بهره برد.
وی توجه به مقاوم‌سازی را مهم دانست و افزود: مقاوم‌سازی و توجه به استحکام بناهای شخصی و عمومی بسیار مهم است و البته در این وضع گرانی‌ها و نبود فرهنگ مناسب در برخی جاها این کار دشوار است، اما این حوادث و اتفاقاتی که در شهرستان خوی یا ترکیه و سوریه اتفاق افتاد یک زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد.
امام جمعه قم توجه به بُعد بین‌المللی قم به عنوان یک جهان‌شهر را از دیگر نکات مهم دانست و گفت: داشتن یک رویکرد بین‌المللی به برنامه‌ها و مدیریت‌های شهری قم باید تقویت شود.

  • نویسنده :
  • منبع :