19 دی: هیات فنی جمهوری اسلامی ایران، هفته جاری به عربستان سفر می‌کند.
در پی توافق دو کشور ایران و عربستان برای از سرگیری روابط و تصمیم تهران و ریاض برای بازگشایی سفارت خانه‌های یکدیگر، روز شنبه هیات فنی عربستان برای بازدید از سفارت خانه این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد به تهران سفر کرد و صبح یکشنبه از سفارت خانه خود در خیابان نیلوفر تهران بازدید کرد.
ریاست هیات سعودی را «ناصر بن عوض آل غنوم » برعهده دارد و این هیات روز شنبه در مقر وزارت خارجه در تهران با مهدی هنردوست مدیر کل تشریفات وزارت خارجه دیدار کرد.
هیات سعودی در این دیدار از استقبال گرم مسئولان وزارت خارجه ایران و تسهیل روند سفر هیات عربستان به ایران تقدیر و تشکر کرد.
روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴ در پی حمله عده‌ای به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد قطع شد.
در جریان دیدار روز پنچ شنبه وزیران امور خارجه ایران و عربستان در پکن، طرفین از یکدیگر برای سفر به تهران و ریاض دعوت به عمل آوردند.
بر اساس اعلام منابع خبری، هیات فنی ایران نیز هفته جاری برای بازدید از سفارت خانه تهران در ریاض و فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت ایران در عربستان، راهی این کشور خواهد شد.

در همین رابطه مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه از عزیمت هیات ایرانی به عربستان تا اواخر این هفته خبر داد.

علیرضا عنایتی روز یکشنبه در گفت‌وگویی افزود: رایزنی های مقدماتی با طرف سعودی صورت گرفته است.
مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه افزود: هیأت طرف ایرانی در وزارت امور خارجه مراحل نهایی خود را می‌گذراند، تمام کارهای اداری آن صورت گرفته است و پیش‌ بینی می شود تا اواخر هفته، این هیئت به عربستان سعودی عزیمت کند.
عنایتی ادامه داد: هیأت جمهوری اسلامی ایران در قالب دو هیأت جداگانه یکی در جده و دیگری در ریاض مستقر خواهند شد تا اقدامات لازم را برای ترمیم وضعیت و آمادگی برای بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری ایران در عربستان انجام دهند.
وی که در سفر وزیر امورخارجه به پکن و دیدار با مقامات سعودی حضور داشت، در خصوص توافق‌های صورت گرفته میان ایران و عربستان اظهار داشت: در موافقتنامه حمل و نقل هوایی میان دو طرف تاکید شده است که هیئت های فنی با یکدیگر گفتگو کنند تا این موافقتنامه را فعال کنند.
مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: بر این اساس مقرر شده است که پروازهای از مبدا و به مقصد ایران و عربستان از سر گرفته شود.
عنایتی ادامه داد: در واقع می توان این تفاهم را به معنی ایجاد یک ارتباط مردمی در مناسبات میان ایران و عربستان تفسیر و تبیین کرد.


  • نویسنده :
  • منبع :