19 دی: رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از برقراری پرواز مستقیم از عربستان به ایران تا یکماه آینده و جذب ماهانه ۱۲ هزار گردشگر از عربستان خبر داد.

چندی پیش خبرها از توافق ایران و عربستان درمورد احیاء قراردادهای اقتصادی، فرهنگی سال ۱۳۷۷ و امنیتی ۱۳۸۰ حکایت کردند که در پی این توافق امیدها برای از سر گیری روابط بین دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها بیشتر شد. در این راستا و با برقراری ارتباط دوسویه دو کشور ایران و عربستان، امیدها برای جذب گردشگران عرب هم بیشتر شده است. در این راستا حرمت‌الله رفیعی (رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) از برقراری دو پرواز مستقیم در مسیر دمام – مشهد و دمام – تهران خبر داد. 
او در این باره گفت: در حوزه گردشگری ایران و عربستان شاهد روند روبه رشدی هستیم و پیش‌بینی می‌شود پروازهای مستقیم افزایش یابد. در این راستا مذاکراتی برای عقد قراردادهایی جهت انجام روزی دو پرواز که یکی به تهران و دیگری به مشهد خواهد بود، در حال انجام است. البته قبل از این نیز مسافرانی از عربستان داشتیم اما پرواز مستقیم وجود نداشت و آن‌ها از مقصد دیگری به ایران سفر می‌کردند که به تبع تعداد اندکی را شامل می‌شد. تقریبا ماهی ۵۰ تا ۸۰ نفر از عربستان به ایران سفر می‌کردند. اما اکنون با برقراری پرواز مستقیم، پیش‌بینی ما آن است که روزانه حدود ۴۰۰ گردشگر از عربستان به ایران سفر کند که در ماه حدود ۱۲ هزار نفر خواهند شد. 
به گفته رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، باوجود تمایل دوطرف برار برقراری پروازهای مستقیم، اما روال کار باید طی شود و این روال حدود یک ماه طول خواهد کشید. در این میان می‌توان امید داشت که از خردادماه پروازهای مستقیم عربستان و ایران برقرار شود. البته مشکل مجوز ایرلاین‌های خاص که می‌توانند به عربستان بروند نیز به زودی رفع خواهد شد. در این میان ایران ایر به دلیل در پیش بودن حج از لیست خارج شده و چند ایرلاین دیگر در لیست قرار گرفته‌اند که بعد از تایید، قرارداد بسته خواهد شد. 
رفیعی یادآور شد: مقصد بیشتر گردشگران که از عربستان به ایران می‌آیند، مشهد است. البته تاکنون بیشتر روابط به گونه‌ای بود که گردشگر به عربستان می‌فرستادیم و در جذب گردشگر از این کشور موفق نبودیم اما از این پس قطعا راه ورود گردشگران عربستان به ایران هموار خواهد شد و از آنجا که تهران نیز به مقاصد آن‌ها افزوده شده، تمایل آن‌ها به سایر حوزه‌های گردشگری ایران علاوه بر گردشگری زیارتی را نشان می‌دهد. گردشگری زیارتی و سیاحتی بین ایران و عربستان برقرار می‌شود و این دفاتر خدمات مسافرتی هستند که باید در جذب این گردشگران تلاش لازم را داشته باشند. 
او با تاکید برآنکه گردشگرانی که از عربستان به ایران سفر می‌کنند متمول هستند، اذعان داشت: صفر تا صد برنامه‌ی سفر گردشگران عربستان به ایران توسط دفاتر خدمات مسافرتی تنظیم خواهد شد. سعی داریم تا راهکار و برنامه‌ریزی صحیح دراین خصوص ارائه دهیم و تجربه‌ای که در حوزه جذب گردشگران عراقی داشتیم را نداشته باشیم. به نظر می‌رسد که گردشگران عراقی رها شده‌اند و مدیریتی صحیحی وجود ندارد و نتوانستیم موفق عمل کنیم. حتا ممکن است آن‌ها نیز از سفر به ایران ناراضی باشند. سعی داریم درحوزه گردشگری عربستان با مدیریت درست وارد شویم. همچنین ویزای توریستی و فرودگاهی برای گردشگران عربستان صادر خواهد شد. 
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خاطرنشان کرد: در نشستی که امشب با حضور فعالان حوزه گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و البته وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار خواهد شد، تایید آغاز روند ورود گردشگر از عربستان را خواهیم گرفت و در این خصوص نظرات اعلام خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :