میزان زکات فطره امسال و کفاره روزه عمد و غیر عمد، از سوی دفاتر مراجع عظام تقلید اعلام شد.
میزان زکات فطره امسال براساس نظر مراجع تقلید به صورت زیر است:
حضرت آیت الله خامنه ای: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است. ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، ۶۰ هزار تومان اعلام شده است.
حضرت آیت‌الله سیستانی: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۶۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی۳۶۰ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیرایرانی، ۱۰۵ هزار تومان تعیین شده است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ دویست و چهل هزار تومان اعلام شده است. کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ هفتصد و بیست هزار تومان است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی: زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آن که در رساله عملیه ذکر شده است و یا قیمت آن را پرداخت کنند. بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۰ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۲۴۰ هزار تومان است که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود محاسبه کنند. کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۲ هزار تومان و کفاره عمد برای هر روز ۷۲۰ هزار تومان است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی: مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج تعیین شده است. مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد،به ازای هر روز ۱۲ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است.
حضرت آیت الله سبحانی: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است. کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۸ هزار تومان است، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است.
حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین پرداخت شود. مبلغ ۷۲ هزار تومان بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۸ هزار تومان برای کفاره افطار عذری
حضرت آیت الله وحید خراسانی: میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها - از طعام های متعارف در محل - است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه کرده و به فقیر بپردازد. دفتر معظم له زکات فطره -به حساب گندم- را برای هر نفر به مبلغ ۶۰ هزار تومان قبول می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :