19 دی: کارشناس مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران نه تنها پایان نمی‌یابد، گفت: آمریکا و اروپا در کنار کانادا، و استرالیا از شهریور ماه سال گذشته تاکنون به بهانه های واهی مختلف حدود ۸۰۰ تحریم را علیه ملت ایران اعمال کرده که بیشتر آنها اقتصادی بوده است.
محسن پاک‌آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره جنگ ترکیبی و اقتصادی دشمن علیه ملت ایران اظهار داشت: جنگ ترکیبی همانطور که نام آن مشخص است به معنای نوعی جنگ نرم برای ایجاد نارضایتی در مردم با استفاده از عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی است و فقط بر یک عامل یا یک موضوع متمرکز نیست بلکه ترکیبی از مولفه‌های مختلف برای اعمال فشار بر دولت‌ها است.
وی افزود: جنگ ترکیبی همواره از سوی قدرت‌های بزرگ علیه مخالفانشان اعمال می‌شود و در طول تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم هم سابقه داشته است. در سال‌های اخیر هم این جنگ به طور مشخص از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص انگلیس، آلمان و فرانسه با هدف نارضایتی میان مردم و اعمال فشار بر ایران اعمال می شود تا خواسته‌های غرب را بپذیرد.
کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان کرد: بعد از ۳۱ شهریور پارسال و مسائلی که پیرامون فوت مهسا امینی ایجاد شد، اغتشاشگران بر موج برخی از نارضایتی‌های مردم سوار شدند و خساراتی به کشور وارد شد که البته با مدیریت نظام و هوشیاری مردم و افشاگری پشت صحنه‌های این اغتشاشات، آرامش به کشور بازگشت.
پاک‌آیین عنوان کرد: دشمنان این غائله را با ابزار فرهنگی علیه ایران و مردم ایران هدایت کردند و همزمان هم تحریم‌های اقتصادی را به بهانه حمایت از موج ناآرامی‌ها در ایران افزایش دادند و در کنار آن حرکت فرهنگی که بهانه حجاب و بعد تحریم‌های اقتصادی آغاز شد گروه‌های ورشکسته ضدانقلاب، سلطنت‌طلب‌ها، منافقین و کسانی که مورد انزجار و نفرت مردم ایران هستند را هم به صحنه آوردند؛ اینکه به این قبیل افراد متمسک شدند نشان می دهد که دست آنها کاملا خالی است .
وی با بیان اینکه این جنگ ترکیبی ادامه دارد، تصریح کرد: در ماه‌های اخیر بُعد اقتصادی این فشارها و جنگ ترکیبی افزایش پیدا کرده است و آمریکا و اروپا در کنار کانادا و استرالیا از شهریورماه سال گذشته تاکنون حدود ۸۰۰ تحریم را علیه ایران اعمال کردند که بیشتر آنها تحریم‌های اقتصادی بوده است.
این کارشناس مسایل بین المللی توضیح داد: تلاش‌های زیادی انجام می‌شود که درآمدهای ارزی ایران در از خارج از کشور در دسترس نباشد؛ برای نمونه تاکنون دو مرتبه کره جنوبی تمایل داشته که بدهی خود را به ایران پرداخت کند اما با اعمال فشار آمریکا منصرف شده و یا آن را به تعویق انداخته است.
سفیر پیشین ایران در ازبکستان، تایلند و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: این قبیل سنگ‌اندازی‌ها در مسیر ورود درآمدهای ارزی به ایران موجب کمبود ارز در بازار می‌شود. از طرف دیگر برخی از شبکه‌های مافیایی عامل غرب هم با هدایت برخی از عوامل خارجی شروع به خرید ارزهای موجود در بازار می‌کنند و به‌دنبال این هستند که این بحران ارزی را دامن بزنند.
پاک‌آیین خاطرنشان کرد: دولت هم به‌دنبال این است که تدابیر لازم را اتخاذ کند و تغییر رئیس بانک مرکزی که سال گذشته صورت گرفت هم در همین راستا بود.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد مردم باید هوشیار باشند، پشت صحنه‌ها را بشناسند و متوجه باشند که وضعیت فعلی امروز بحران ارزی بخشی از جنگ ترکیبی کشورهای دشمن ایران و کشورهای غربی علیه ایران است.
کارشناس مسائل سیاست خارجی عنوان کرد: البته این به این معنا نیست همه کارها به خوبی انجام می‌شود اما در عین حال نقش کشورهای خارجی به‌خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایجاد این بحران‌ها کاملاً آشکار است.
پاک‌آیین یادآور شد: دشمنان در بُعد تبلیغاتی هم سعی می‌کنند از این بحران اقتصادی موج نارضایتی مردم را افزایش دهند که خوشبختانه مردم هوشیار هستند و توطئه‌های خارجی‌ها را تمکین نمی‌کنند.
وی بیان کرد: در مجموع به نظر می‌رسد این جنگ ترکیبی ادامه پیدا کند و بهترین کار این است که دولت مسائل اقتصادی را معطل برجام و گفت‌وگوهای رفع تحریم نکند. به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها اراده‌ای برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ایران داشته باشند و در واقع لغو نشدن این تحریم‌ها هم بخشی از جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران است.
سفیر پیشین کشورمان اظهار کرد: اروپایی‌ها هم در این مسیر با اینکه مدعی بودند آمریکا را به برجام برمی‌گردانند، بعد از اغتشاشات اخیر با آمریکا همسو شدند و به‌دنبال این هستند که نارضایتی‌ها را در ایران دامن بزنند و سعی می‌کنند در همین مسیر موانعی برای بازگشت آمریکا به برجام ایجاد کنند که در این شرایط باید کاملاً مراقب بود.
پاک‌آیین ادامه داد: باید سعی کنیم ساختارهای اقتصاد کشور را طوری بنا کنیم که وابسته به برجام و مذاکرات رفع تحریم نباشند و در عین حال در حوزه هسته‌ای هم همه توانایی‌های خودمان را به کار ببندیم تا بتوانیم از این موهبت الهی یعنی انرژی هسته‌ای، برای تقویت اقتصاد کشور کمک بگیریم.

  • نویسنده :
  • منبع :