19 دی: کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: با توجه به تعداد فعالان بازار سرمایه در ایران که در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجه و چشمگیری داشته، راه‌اندازی کانال‌های مالی - اعتباری بورس مسکن با استفاده از تجربه مدیریت بورس کالا، قیمت املاک را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

این روزها که بازار مسکن دچار تنش گرانی روزافزون شده است، مسئولان و مردم با نگرانی این بازار را دنبال می کنند؛ دولت در تلاش است تا با روشهای مختلف از جمله اعمال مالیات بر خانه های خالی بخشی از مشکل را رفع کند که به نظر می رسد این روش‌ها همچون سالهای گذشته تنها نقش مُسکنی موقت بر درد غول گرانی باشد.

در این میان بخشی از مردم نگران گران شدن روزافزون اجاره‌ها هستند و خرید مسکن برای آنها به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است و از سویی کارشناسان معتقد هستند به دلیل اینکه مسکن در ایران به سرمایه مردم تبدیل شده، رهایی از این آشفتگی گرانی تا حدی سخت و ناممکن است.

اما به عقیده برخی کارشناسان همان بورسی که تب و تاب بالای آن از ماه های گذشته تاکنون به تیتر یک رسانه ها مبدل شده است می تواند در دسترس ترین داروی موثر بر کرونای عجیب و غریب این روزهای بازار مسکن باشد.

خبرنگار بازار در گفت و گو با محمدعلی سعیدیان کارشناس بازار سرمایه به بررسی نقش برخی عوامل در این آشفتگی بازار مسکن پرداخته است که از مدنظر خوانندگان می گذرد.

دلیل نوسانات زیاد در بخش های مختلف اقتصادی کشور در طول سالهای گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

از دیدگاه من نواقص نظام مالیاتی موجب بروز بسیاری از نوسانات در اقتصاد پر تنش ایران شده است؛ در واقع شفاف شدن نظام مالیاتی و مبادلات در بازارهای پولی، اعتباری همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها در کشورهای در حال توسعه بوده است اما به نظر می رسد دولت ایران بر اساس غیرشفاف بودن فعالیت‌های اقتصادی در بستر نظام مالی کشور، قادر به دریافت مالیات دقیق از فعالان اقتصادی نیست.

این در حالی است که بازار سرمایه، یکی از ابزارهای کاربردی و مهم برای مدیریت مبادلات غیرشفاف اقتصادی و شفاف کردن فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی است و استفاده از ظرفیت شفافیت پایدار در این بازار توام با دخالت نکردن دولت و تاثیر ندادن مصوبات در نوسانات آن یکی از راهکارهای کلاسیک و ماندگار اقتصاد است اما به طور کلی تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان از آن برای شفاف کردن فعالیت اقتصادی بخش خصوصی‌شان استفاده می‌کنند.

پیشنهاد شما برای کمک به این شفاف سازی مالیاتی چیست؟

همان طور که می دانید این روزها بورس نیز وارد چندمین ماه پرتلاطم خود در مقایسه با سالهای گذشته می شود، بورسی که این روزها در هر خانه ای جای خود را باز کرده است و تیتر اول رسانه ها را به خود اختصاص داده است در همه دنیا ابزار مدرنی برای شفاف کردن سرمایه‌گذاری و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در بستر نظام اقتصادی است و ما نیز می توانیم از همین ظرفیت در راستای رفع بخشی از مشکلات کمک بگیریم.

باید به این نکته توجه کنیم که مالیات بر عایدی سرمایه، مدرن ترین نوع مالیات و راهکار درآمدزایی برای توسعه درآمد پایدار سیستم‌های مدیریتی در کشورهای مختلف است و اعمال آن بر سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی بخش خصوصی، شفافیت را برای اقتصاد پرتنش و نوسان ایران به همراه می‌آورد.

بورس می تواند مسکنی برای آشفته بازار قیمت مسکن در این روزها نیز باشد؟

در چنین برهه ای از زمان نه تنها بورس می تواند مسکن و دارویی بر درد قیمتهای روزافزون بازار مسکن باشد بلکه بدین ترتیب بورس مسکن، املاک و مستغلات می تواند یکی از ابزارهای شفاف کردن اقتصاد در حوزه سرمایه‌گذاری مربوط به مسکن و اراضی قرار گیرد.

در واقع بازار املاک به عنوان یکی از بازارهای مهم و استراتژیک اقتصاد ایران، نقش مهمی در تعیین سطح رفاه و معیشت مردم دارد و تغییرات کوتاه یا بلندمدت ناگهانی در آن، به صورت مستقیم بر سفره و اقتصاد خانواده‌های ایرانی تاثیر می‌گذارد.

البته افزایش سهم بازار مسکن از معاملات بخش خصوصی اقتصاد ایران مربوط به چند سال اخیر نیست و سابقه تاریخی بلندمدتی دارد؛ در حقیقت مردم با توجه به منافع قابل توجه سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات، سرمایه‌های سرگردان خود را به سمت آن می‌برند و کمبود عرضه در بازار مسکن، املاک را به بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران تبدیل کرده است.

بر این اساس مردم از درآمدزایی و کسب منفعت از طریق سرمایه‌گذاری در بازار املاک مطمئن هستند، بدین ترتیب تمرکز معاملات املاک در بازار سرمایه، مسکن مورد نیاز خانواده ایرانی را راحت تر به دست مشتری واقعی‌اش می‌رساند و بورس مسکن می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های مالی- اعتباری، بخش قابل توجهی از نوسانات و تنش‌های نرخی در بازار مسکن را متوقف یا کنترل کند.

بورس مسکن چگونه می تواند در رفع مشکل گرانی مسکن تاثیرگذار باشد؟

سرمایه‌گذاری در بورس مسکن، امکان مشارکت با شرکت‌هایی را که به صورت عمده در حوزه ساختمان و ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند را برای عموم سرمایه‌گذاران و مردم عادی فعال در بازار سرمایه به وجود می‌آورد و به همین دلیل مردم می‌توانند با استفاده از ظرفیت اعتباری بازار سرمایه و بورس، با مبالغ کم در بخش‌های بزرگ مسکن، سرمایه‌گذاری و کسب درآمد کنند.

در نهایت با توجه به تعداد فعالان بازار سرمایه در ایران که در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجه و چشمگیری داشته است، راه‌اندازی کانال‌های مالی-اعتباری بورس مسکن با استفاده از تجربه مدیریت بورس کالا، قیمت املاک را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

در واقع بورس مسکن هدایت کننده منابع خرد به سمت بازار مستغلات است؟

دقیقا همین گونه است؛ بورس مسکن، این امکان را فراهم می‌کند که منابع خرد مردم، به سوی بخش تولید در بازار املاک و مستغلات هدایت شود. البته به قوانین، مقررات و الزامات خاصی در خصوص فعالیت این بخش از بازار سرمایه نیاز داریم که پس از راه‌اندازی کانال‌های مالی، تهیه و تبیین آنها باید در اولویت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار بگیرد.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار