19 دی: دولت ترکیه به ۵۵ هزار نیروی امداد و نجات و مدیریت بحران داخلی و خارجی که در جریان فاجعه زلزله ششم فوریه ۲۰۲۳(۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) فعالیت کردند، مدال برتر ایثار اعطا می‌کند.
به گزارش تارنمای خبر ۷ ترکیه، نخستین گروه از این افراد شامل ۳۳۴ نفر از جمله ۲۱۸ تبعه ترکیه و ۱۱۶ نفر اتباع کشورهای دیگر امروز طی آیینی که در مرکز فرهنگی و کنگره ملی بش‌تپه آنکارا برگزار شد، نشان دولتی و نشان برتر ایثار دریافت کردند.
رئیس جمهور اردوغان در این آیین با بیان اینکه ترکیه، هرگز دوستان روزهای سیاه خود را فراموش نخواهد کرد، گفت: در جریان زلزله اخیر که فاجعه قرن بود، بیش از ۳۵ هزار نیرو فقط به عنوان تیم‌های جستجو و نجات در منطقه فعالیت کردند که ۱۱ هزار و ۳۲۰ نفر از آنها از ۹۰ کشور مختلف جهان اعزام شده بودند.
رجب طیب اردوغان با اشاره به مشارکت فعال بیش از ۲۷۵ هزار نفر در مدیریت زلزله زمستان امسال ترکیه همراه با ۶۵۰ هزار نفر داوطلب مردمی افزود: پس از این فاجعه، ۶۰ کشور و سازمان بین المللی نزدیک به ۲۵۰ هزار چادر به منطقه ارسال و ۳۴ بیمارستان صحرایی دایر کردند که ۱۴ بیمارستان هنوز فعال است.
وی با تقدیر از همه کشورهای اعزام کننده نیروهای امداد و نجات خارجی به مناطق زلزله زده ترکیه بیان کرد: همه این اقدامات انسان‌دوستانه را در دل خود ثبت کرده ایم و به طرق مختلف از همه آنها قدردانی خواهیم کرد.
رییس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه در جریان زلزله زمستان در ۱۱ استان جنوبی ترکیه که زندگی ۱۴ میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داد، اظهار کرد: در جریان این فاجعه بیش از ۵۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و بر اساس آخرین آمار، ۳۱۱ هزار ساختمان و بنای چند طبقه متشکل از ۸۷۲ هزار واحد مسکونی تخریب و غیرقابل استفاده شد.
وی بیان کرد: دولت در حال میزبانی و خدمات رسانی به حدود ۳.۵ میلیون نفر زلزله زده در ۱۱ است و بیشتر آنها را در کانکس‌ها، پناهگاه‌های موقت، تأسیسات عمومی و خوابگاه‌ها اسکان داده و در مجموع ۷۸۱ هزار و ۵۰۰ چادر و ۷۷ هزار کانکس برای اسکان آنها دایر کرده است.
اردوغان همچنین گفت: دولت ترکیه ۲۸ میلیارد لیره(حدود ۱.۵ میلیارد دلار) به عنوان کمک نقدی، کمک هزینه خانوار، هزینه اسباب کشی و اجاره به زلزله زدگان و بستگان متوفی پرداخت کرده و تاکنون روند ساخت ۱۱۳ هزار واحد مسکونی نیز در مناطق زلزله زده آغاز شده است.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت ۵۰۷ هزار خانه در مناطق شهری و ۱۴۳ هزار خانه روستایی و ۶ هزار محل کسب و کار مردمی در ۱۱ استان زلزله زده ترکیه افزود: در مجموع ۶۵۰ هزار خانه جدید احداث شده و نیمی از آنها در کمتر از یکسال تحویل مردم می شود.
بر اساس این گزارش، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه چند روز پیش آخرین آمار تلفات جانی زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳(۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) در ۱۱ استان جنوبی این کشور را ۵۰ هزار و 738 نفر اعلام کرد.
وقوع این زلزله مهیب علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشته است به طوری که بنا به اعلام وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه خسارت این رویداد تلخ، تقریباً ۲ تریلیون لیر معادل ۱۰۳.۶ میلیارد دلار بوده است.
خسارت زلزله به اقتصاد ترکیه معادل ۹ درصد از تولید ناخالص ملی مورد انتظار این کشور برای سال ۲۰۲۳ اعلام شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :