۱۹ دی: وزارت خزانه داری آمریکا در راستای سیاست های دوگانه واشنگتن، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و سرویس امنیت فدرال روسیه را به اتهام گروگانگیری و بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی در فهرست تحریم‌ها قرار داد.
وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا چهار مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا ادعا کرد سازمان اطلاعات سپاه ایران همزمان از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل نقش آن در گروگانگیری یا بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی در ایران تحریم می شود.
وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر نقش مستقیم آن در سرکوب اعتراضات و دستگیری مخالفان، از جمله دو تابعیتی‌ها، مکرراً زندانیان را در زندان مخوف اوین زندانی و بازجویی می‌کند.
این نهاد آمریکایی ادامه داد: تحریم های امروز اولین اقدام تحت فرمان اجرایی ۱۴۰۷۸ است و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها و اتباع آمریکایی که به صورت غیرقانونی بازداشت‌شده اند را تقویت می کند. این اقدامات بر تعهد اساسی دولت آمریکا برای بازگرداندن اتباع آمریکایی گروگان گرفته شده و به صورت غیر قانونی بازداشت شده, مجددا تاکید می‌کند.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که روح الله بازقندی, محمد کاظمی,، محمد مهدی سیاری و محمدحسن محققی از اعضای سپاه پاسداران به فهرست تحریم ها اضافه شده اند.
همزمان با تحریم ها علیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا, سرویس امنیت فدرال روسیه یا اف اس بی را نیز به دلیل دست داشتن در بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی تحریم کرد.
برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «اقدام امروز، مقامات ارشد و سرویس های امنیتی در ایران و روسیه را که مسئول گروگانگیری یا بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی در خارج از کشور هستند، هدف قرار می دهد. ما متعهد هستیم که اتباع آمریکایی را که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند به خانه بازگردانیم و علیه تهدیدات خارجی برای امنیت اتباع آمریکایی در خارج از کشور اقدام کنیم.»
مقام آمریکایی: تحریم های جدید بخشی از تلاشها برای آزادی اتباع آمریکایی است 
به گزارش ایرنا، همزمان یک مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، روز پنجشنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران آمریکایی ادعا کرد: این بازیگران در روسیه و ایران سعی کرده‌اند از آمریکایی‌ها به عنوان اهرم‌ سیاسی استفاده کنند تا از آمریکا امتیاز بگیرند. این اقدامات ثبات و یکپارچگی نظام سیاسی بین‌المللی را تهدید می‌کند و امنیت اتباع آمریکا و سایر افراد خارج از کشور را نیز تهدید می‌کند.
این مقام آمریکایی افزود که هر دو نهاد روس و ایرانی "به طور مستقیم یا غیرمستقیم مسئول صدور دستور، کنترل یا هدایت بازداشت غیرقانونی یک تبعه آمریکایی در خارج از کشور هستند."
وی در خصوص سرویس امنیت فدرال روسیه یا اف اس بی خاطرنشان کرد که رسانه های تحت کنترل دولت روسیه بارها به نقش این نهاد در دستگیری و بازداشت غیرقانونی آمریکایی ها اذعان کرده اند.
این مقام کاخ سفید ادامه داد: تحریم‌های جدید بخشی از تلاش‌هایی عمومی و خصوصی برای آزادی اتباع آمریکایی است که به‌طور غیرقانویی در خارج از آمریکا بازداشت شده اند و برای افزایش پاسخگویی مسوولان این اقدامات  است.
وی مدعی شد: با این کار ما از افزایش این گونه اقدامات جلوگیری می کنیم. ما به عنوان دولت آمریکا، کاخ سفید و وزارت امور خارجه، متعهد به بازگرداندن  آمریکایی ها به آغوش خانواده هایشان هستیم که به صورت غیرقانونی گروگان گرفته شده اند.
کارزار حانواده های بازداشت شدگان برای دیدار با جو بایدن 
این تحریم ها در حالی است که همزمان خانواده های جمعی از اتباع آمریکایی بازداشت شده در کشورهای مختلف از جمله روسیه، ایران، چین، ونزوئلا، سوریه و امارات با تشکیل کارزاری و نیز ارسال نامه ای به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، خواستار دیدار با او شده‌اند. خانواده های بازداشت شدگان دو تابعیتی شامل سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز نیز از اعضای این کارزار هستند.
اعضای این کارزار در نامه ای به بایدن که گفته می شود، روز دوشنبه ارسال شده است، گفته اند: ما خانواده‌های آمریکایی‌هایی که به ناحق در سراسر جهان در بازداشت هستند و گروگان گرفته شده‌اند، می‌خواهیم شما را به دو رویداد دعوت کنیم؛ رویدادهایی که خانواده‌های کارزار ما با عنوان "خانواده هایمان را به خانه بیاورید" در واشنگتن دی‌سی (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه) برگزار می‌کنند.
آنها گفته اند یکسال است از طریق روشهای مختلف از جمله ارسال دو نامه سعی کرده اند توجه رئیس جمهور آمریکا را به این موضوع جلب کنند اما کاخ سفید به این نامه ها پاسخی داده است.
پیش از این ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۲۰ آوریل ماه جاری در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاد باقر نمازی پدر سیامک نمازی زندانی دو تابعیتی در ایران به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که پاسخ نامه ۵۰ روز پیش او را برای دیدار با این خانواده و نیز خانواده های عماد شرقی و مراد طاهباز دیگر زندانیان دوتابعیتی نداده است، از عملکرد دولت بایدن در این زمینه دفاع کرد.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه پاسخ صریحی نداد و با بیان کلیاتی گفت: آمریکا همیشه از شهروندان آمریکایی که در کشورهای خارجی به صورت غیرقانونی بازداشت شده اند حمایت خواهد کرد. این امر شامل سیامک نمازی نیز می شود که به صورت غیرقانونی در ایران بازداشت شده است.
وی افزود: برای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن وزیر خارجه هیچ اولویتی بالاتر از تامین امنیت آمریکایی ها در خارج به خصوص کسانی که به صورت خودسرانه بازداشت شده اند، وجود ندارد. مقامات مختلف دولت آمریکا به صورت منظم با خانواده های آمریکایی های بازداشت شده در ارتباط هستند.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهور آمریکا تاکنون با هیچ یک از خانواده های زندانیان دو تابعیتی در ایران ملاقات نکرده است، باز هم پاسخ مشخصی نداد و گفت: مقامات ارشد دولت به طور منظم با خانواده‌های شهروندان آمریکایی که بطور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، تعامل دارند.
موضع ایران در قبال تبادل زندانیان با آمریکا
 
این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در گفتگویی اظهار داشت: در روزهای اخیر در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود. ما این پرونده را یک موضوع کاملا انسانی می‌دانیم. ‌از مارس سال گذشته در این رابطه سندی میان ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم امضا و به تایید رسید. اما زمینه اجرای آن‌ اکنون فراهم شده و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.
مقامات آمریکایی از جمله جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را رد کردند اما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی در موضوع تبادل زندانی بین دو کشور گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.
ناصر کنعانی در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی نسبت به اظهارات روز یکشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص تبادل زندانیان اظهار داشت: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است. در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است.
خبرنگار شبکه العربیه ادعا کرد که آمریکا در ازای آزادی سه زندانی، منابع مالی ایران را که حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، آزاد می‌کند. وجوه ایرانی که واشنگتن آزاد می‌کند برای اهداف بشردوستانه اختصاص خواهد یافت. پول‌های ایران که واشنگتن آزاد خواهد کرد در عراق، ژاپن و کره جنوبی مسدود شده است.
اما جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا گفت: آمریکا به تعامل و ارتباط با ایران برای آزادی هر چه سریعتر زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران، همچنان ادامه می دهد. او با بیان اینکه در حال حاضر "توافقی وجود ندارد" در عین حال گفت: آخرین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم دادن امید دروغ و کاذب به خانواده آمریکایی‌هایی است که منتظر عزیزانشان هستند.
  • نویسنده :
  • منبع :