19 دی: عضو انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران گفت: مصرف آمپول نوروبیون که طی سالهای اخیر رواج غیرقابل تصوری پیدا کرده می‌تواند به عارضه کبد چرب غیرالکلی و در نهایت نارسایی کبدی منجر شود.
به گزارش روابط عمومی انجمن متخصصان زنان و زایمان، دکتر فرناز مشیری افزود: برخی ویتامین‌های پیچیده در میان خانواده "ب" نیز بر عملکرد کبد تاثیر می‌گذارند و برخلاف سایر ویتامین‌های محلول در آب، کبد می‌تواند ویتامین "ب" دوازده را همانند ویتامین های محلول در چربی برای استفاده‌های بعدی خود تا چندین سال ذخیره کند.
وی اظهار داشت: به‌طورکلی ویتامین‌های پیچیده گروه "ب" برای حفظ سلامت بدن ضروری است ولی بااین‌حال، مانند ویتامین‌های محلول در چربی، چنانچه بیش‌ازحد نیاز از ویتامین‌های خاص گروه "ب" مصرف کنیم احتمالا با آسیب‌های کبدی در آینده روبرو خواهیم شد.
مشیری ادامه داد: محل متابولیزه شدن ویتامین "ب۱۲" همانند برخی دیگر از داروها در کبد است و همین مساله موجب تحمیل بار فراوانی بر این عضو حیاتی می شود به گونه ای که این عامل یکی از علل بروز کبد چرب در پی مصرف خودسرانه و نا بجای آمپول نوروبیون محسوب می شود.
وی با بیان اینکه آمپول نوروبیون طی سالهای اخیر متقاضیان فراوانی پیدا کرده و اغلب مردم به دلیل تقویت قوای جسمانی از آن استفاده می کنند، افزود: این دارو حاوی برخی ویتامین های گروه "ب" است که بار کبدی را جهت متابولیزه شده افزایش می دهد.
عضو هیات علمی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ویتامین "ب" دوازده (کوبالامین) در صورت داشتن ذخیره مناسب در کبد می تواند حداکثر برای مدت چهار سال نیاز فرد سالم را پاسخگو باشد؛ ولی کسانی که به دلایل اختلالات متابولیک و تغذیه ای با کمبود آن روبرو هستند، مجاز به استفاده از این دارو خواهند بود.
این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی کشورمان، تصریح کرد: ویتامین "ب" دوازده در صورت نیاز باید توسط گیاهخواران و یا افراد دچار سوء جذب به دلایلی همچون جراحی های کوچک کردن معده و دستگاه گوارش (جهت کنترل چاقی) استفاده شود؛ ولی در مجموع افراد باید در صورت نیاز به این ویتامین طبق دستور پزشک مصرف کنند.
مشیری یادآور شد: اگرچه ویتامین های گروه "ب" احساس خوبی از نظر رفع خستگی و راحتی اعصاب ایجاد میکند و نتیجه مصرف آن خوشایند است ولی باید ابتدا مطمئن شد که بدن به آن نیاز دارد یا خیر، چون مازاد بر نیاز این ویتامین از طریق کلیه ها دفع خواهد شد در غیر اینصورت نباید بطور مکرر آمپول "نوروبیون" تزریق کنیم.
عضو انجمن متخصصین زنان ایران با هشدار به آن دسته افرادیکه بطور هفتگی یا ماهانه از این آمپول مکرر استفاده می کنند، تاکید کرد: ویتامین "ب" دوازده در کبد ذخیره خواهد شد و یکی از علل شیوع کبد چرب غیر الکلی در کشور، همین مصرف سرخود و نا بجای نوروبیون است.
این فلوشیپ لاپاراسکوپی و جراحی زیبایی زنان گفت: توصیه می کنم بجای آمپول نوروبیون، فقط از قرص یا آمپول "ب" کمپلکس که فاقد ویتامین "ب" دوازده است استفاده شود.
مشیری در پایان با اشاره به باورهای غلط مبنی بر خونساز بودن این ویتامین و رفع کم خونی فقر آهن، گفت: در مجموع مصرف داروهای ویتامینی برای افرادی که تغذیه خوب، سالم و متنوع دارند ضرورتی ندارد. متاسفانه از آنجایی که اختلالات کبدی علائم خاصی در مراحل ابتدایی ندارند، زمانی فرد متوجه مشکل خود می‌شود که بیماری پیشرفت کرده است؛ یکی از بهترین راه‌های تضمین سلامت کبد، داشتن سبک زندگی سالم و پرتحرک است.

  • نویسنده :
  • منبع :