19 دی: سه نفر در شهرهای ریزه، گیره‌سون و ترابزون در شمال ترکیه در پای صندوق رای دچار حمله قلبی شده و جان خود را از دست دادند.
بنا به اعلام شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر، یک نفر از این افراد از عوامل شعبه اخذ رای و دو نفر دیگر نیز رای دهنده مسن بودند که بر اثر هیجانات مربوط به انتخابات دچار سکته قلبی شده و به رغم مداخله پزشکی جان باختند.
رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه صبح یکشنبه در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور انجام شد.
مردم ترکیه در این انتخابات از میان سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یک نفر را برای هدایت قوه مجریه و ۶۰۰ نفر را نیز به عنوان نمایندگان بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور انتخاب می کنند.
در انتخابات روز یکشنبه در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.
دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهوری بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :