19 دی: چهارمین اهدای عضو ماندگار استان قم در سال ۱۴۰۲ با اهدای اعضای بدن یک سرباز به ثبت رسید.
ولی‌الله صمدی کارشناس مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی قم امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جوان ناکام علیرضا فراهانی ۲۰ ساله سرباز که متاسفانه در اثر تصادف با موتور دچار ضربه مغزی و‌ مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده ایثارگرش به چهارمین اهدای عضو ماندگار استان قم در سال 1402 را رقم زد.
وی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو موجب تقویت روحیه ایثار و همدلی در جامعه می‌شود، گفت: اعضای حیاتی سرباز قمی به چندین بیمار بدحال، حیات و زندگی دوباره بخشید.
صمدی بیان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری کرد، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.
وی افزود: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌هایی مثل پوست، قرنیه، استخوان، تاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا کند.
صمدی گفت: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.
وی افزود:‌ از سال گذشته تاکنون اعضای بدن ۲۲ بیمار مرگ مغزی در این استان با رضایت خانواده‌ها به بیماران نیازمند پیوند شده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :