19 دی: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته در سال ۱۴۰۱، ۱۵۵ شتردار با تعداد هفت‌هزار و ۲۰۰ نفر شتر داشتی در این استان مشغول فعالیت هستند.
منصور دیان اردستانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع، بیان داشت: شترداری از جمله فعالیت‌های با سابقه طولانی در بخش مرکزی قم است و سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه آن، حمایت از بهره‌برداران این عرصه را در دستور کار دارد.
بخش مرکزی استان قم با داشتن بیابان‌های بسیار و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در قم است و بیشتر شترداران استان در مناطق قمرود و قنوات این بخش حضور دارند.
وی همچنین با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای اصلاح نژاد شتر در قم افزود: با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، برنامه‌های متنوعی را در راستای حفظ و اصلاح نژاد شترهای دوکوهانه استان دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح علاوه بر کمک به حفظ و اصلاح نژاد شترهای دوکوهانه قم، از جایگاه استان در خصوص تثبیت حاکمیت و مالکیت بر توده ژنتیکی شتر دوکوهانه در سازمان فائو حفاظت و حمایت خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: در همین رابطه کارگروه فنی شتر در استان نیز با تلاش سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده‌است و از این رو روند اجرای اقدام‌های مورد نظر برای حفظ و اصلاح نژاد شترهای دوکوهانه در قم به صورت مستمر رصد و ارزیابی می‌شود.
گفتنی است پرورش شتر در قم دارای مزایای اقتصادی بسیاری است و به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی استان حمایت از بهره برداران این بخش را در اولویت کاری خود قرار داده است و با انجام اموری همچون پیگیری امور مربوط به ارائه تسهیلات بانکی به شترداران،‌ شناسنامه‌دار کردن شترهای پرورشی استان و معاینه مستمر شترها تلاش می‌کند این صنعت در قم روز به روز گسترش یابد.

  • نویسنده :
  • منبع :