انتخابات ترکیه می‌تواند برای مقامات جمهوری اسلامی ایران یک ورکشاپ و کارگاه رایگان و سودمند باشد. انتخابات ترکیه نشان داد مهم‌ترین رقیب ایران در منطقه انتخابات خود را چگونه برگزار می‌کند و احزاب این کشور چگونه کار می‌کنند و اراده مردم در ساختار سیاسی چقدر اهمیت دارد.
 یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «انتخابات ما و انتخابات ترکیه» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

بلافاصله بعد از انتخابات ترکیه که با مشارکت ۸۸ درصدی مردم این کشور برگزار شد، احمد وحیدی وزیر کشور در دیدار با استانداران سراسر کشور خاطرنشان کرد: افق ما برای مشارکت و حضور مردم حضور بیش از ۶۰ درصدی است و همه برنامه‌ها باید بر همین اساس تنظیم شود.
وی با تأکید بر این‌که مهم‌ترین مسئله‌ای که در سال جاری داریم برگزاری انتخابات در ۱۱ اسفندماه است، افزود: دشمنان از مدت‌ها قبل تلاش می‌کنند تا با ناکارآمد نشان دادن دولت و مجلس، مردم را ناامید کرده تا مشارکت در انتخابات کم شود.
وزیر کشور مؤلفه امنیت، سلامت و رقابت را با توجه به بیانات مقام معظم رهبری از دیگر امور مرتبط با انتخابات پیش رو ذکر کرد و افزود، استانداران باید برای این بخش‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را با انتخاب افراد معتمد در هیأت اجرایی انجام داده و بی‌طرفی خود را حفظ کنند.
البته این فقط وحیدی نبود که این روزها درباره انتخابات و لزوم رقابتی کردن آن سخن می‌گفت.
عطاءالله مهاجرانی، فعال سیاسی هم نوشت: انتخابات زنده، جامعه پرنشاط، احزاب متعدد و متنوع، نامزدهای حقیقی و نه صوری! غیاب خط و نشان کشیدن‌های مقامات نظامی و امنیتی.
 دیدم رئیس مجلس از ضرورت تحول در حکمرانی سخن گفته، یاد بگیرید.
عبدالناصر همتی، هم کنایه زد: وزارت امور خارجه: «مشارکت بالای مردم ترکیه، نشانه پیروزی مردم سالاری در این کشور مسلمان همسایه است». اگر مشارکت پائین بود نشانه چی می‌شد؟
سعید جلیلی در دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: مشارکت در فضای رقابتی شکل می‌گیرد ولی رقابت هم ضوابط دارد. در ترکیه هم سه نفر کاندید می‌شود نه سی نفر. در انتخابات ایران در سال ۸۸ هم ۸۵ درصد مشارکت کردند.
محمدعلی دستمالی، کارشناس مسائل ترکیه هم گفت: انتخابات ترکیه می‌تواند برای مقامات جمهوری اسلامی ایران یک ورکشاپ و کارگاه رایگان و سودمند باشد. انتخابات ترکیه نشان داد مهم‌ترین رقیب ایران در منطقه انتخابات خود را چگونه برگزار می‌کند و احزاب این کشور چگونه کار می‌کنند و اراده مردم در ساختار سیاسی چقدر اهمیت دارد.
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: کاش هر ۱۲ عضو محترم شورای نگهبان به همراه کل کارشناسان رد صلاحیت این شورا تشریف ببرند ترکیه و راز شور انتخاباتی با حضور ۹۰ درصد مردم را کشف کنند. بعدش که برگشتند دست به کار شوند برای ادامه کار ارزشی خالص‌سازی در انتخابات اسفند امسال همانند انتخابات ۱۴۰۰.
پیش از این باهنر گفته بود: اگر قرار است مشارکت بالا رود، باید فضای سیاسی باز باشد نه اینکه بگوییم رقبای ما را رد کنید تا ما انتخاب شویم.


  • نویسنده :
  • منبع :