19 دی: وزارت دادگستری آمریکا سه‌شنبه شب از تشکیل پنج پرونده کیفری در رابطه با اتهام ادعایی سرقت یا انتقال غیرقانونی فناوری ایالات متحده به شرکت‌ها و دولت‌ها در چین، روسیه و ایران خبر داد.
به گزارش آکسیوس، در این پرونده‌ها چندین نفر به نقض قوانین صادرات، قاچاق و دزدی اسرار تجاری متهم شده و چهار نفر نیز بازداشت شده‌اند.
متیو اولسن دستیار دادستان کل آمریکا در بخش امنیت ملی وزارت دادگستری گفت که این تشکیل پرونده بیانگر تعهد به جلوگیری از افتادن فناوری حساس به دست دشمنان خارجی شامل روسیه، چین و ایران است.
در یکی از پرونده‌ها یک تبعه یونانی به نام نیکولائوس بوگونیکولوس ۵۹ ساله در دادگاه در نیویورک به تلاش برای کلاهبرداری و قاچاق بیش از ۱۰ نوع فناوری حساس برای دولت روسیه متهم شده است.
وی نهم می (۱۹ اردیبهشت) در پاریس فرانسه بازداشت شد و قرار است به آمریکا مسترد شود.
همچنین دو تبعه روس در آریزونا به تلاش برای نقض قوانین صادرات و پولشویی و تلاش برای تامین قطعات یدکی هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی روسیه متهم شده‌اند.
هر کدام از آنها با مجازات تا ۴۰ سال زندان روبرو هستند.
علاوه بر این، یک فرد چینی به نام «شیانجیانگ کیائو» ۳۹ ساله به دور زدن تحریم‌ها، پولشویی و کلاهبرداری بانکی و تلاش در جهت تامین گرافیت ایزوستاتیک برای ایران متهم شده است. از این ماده در تولید موشک‌های بالستیک قاره پیما استفاده می‌شود.
کیائو در چین است و در صورت بازداشت و انتقال به آمریکا با چند دهه حبس روبرو خواهد شد.
در همین حال، یک شهروند ۳۵ ساله چینی به نام ویبائو وانگ نیز در کالیفرنیا به سرقت و تلاش برای سرقت اسرار تجاری شرکت اپل که قبال در آنجا کار می‌کرد، متهم شده است.
همچنین فرد دیگری به نام لیمینگ لی ۶۴ ساله از اهالی کالیفرنیا در اونتاریوی کانادا دستگیر شده است.
وی متهم است که فناوری‌های دو شرکت در سرقت کرده و از آنها در شرکت خود در چین استفاده کرده است.
از این فناوری‌ها ممکن است برای تولید زیردریایی‌های هسته‌ای و هواپیماهای نظامی استفاده شود، از این رو، این فناوری‌ها با محدودیت‌های صادراتی آمریکا مواجه است.
  • نویسنده :
  • منبع :