19 دی: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد با گسترش گرسنگی در سراسر جهان، کشورها باید یارانه محصولات تنباکو را متوقف و به کشاورزان برای کشت غلات و تولید مواد غذایی کمک کنند.
سازمان بهداشت جهانی با نزدیک شدن به روز جهانی بدون دخانیات در روز چهارشنبه ۳۱ مه، ابراز تاسف کرد که ۳.۲ میلیون هکتار از زمین های حاصلخیز در ۱۲۴ کشور جهان حتی در مناطقی که مردم آن از گرسنگی رنج می کشند، زیر کشت تنباکو است.
تدروس آدهانوم گبریسوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در همین مورد گفت که دولت‌ها در سراسر جهان میلیون‌ها دلار برای حمایت از مزارع دخانیات خرج می‌کنند این درحالی است که انتخاب کشت غلات به جای تنباکو به جهان این امکان را می‌دهد که سلامتی، حفظ اکوسیستم‌ها و تقویت امنیت غذایی برای همه در اولویت قرار بگیرد.
گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت با عنوان "غلات بکارید نه تنباکو"، یادآور این نکته می شود که در حال حاضر ۳۴۹ میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند که بسیاری از آنها در ۳۰ کشور در قاره آفریقا هستند، جایی که کشت تنباکو در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۹ کشور از ۱۰ تولیدکننده بزرگ تنباکو کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند. کشاورزی توتون و تنباکو چالش های امنیت غذایی این کشورها را با تصاحب زمین های زراعی تشدید می کند. محیط زیست و جوامعی که به آن متکی هستند نیز آسیب می بینند، زیرا گسترش این محصول منجر به جنگل زدایی، آلودگی منابع آب و تخریب خاک می شود.
رادیگر کرچ مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت در گفت و گو با خبرنگاران در ژنو هشدار داد که اهمیت اقتصادی تنباکو "افسانه ای است که ما باید فوراً آن را از بین ببریم".
وی گفت که این محصول کمتر از ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در اکثر کشورهای تولید کننده تنباکو را تشکیل می دهد و سود حاصل از آن نصیب سازندگان عمده سیگار در جهان می شود، در حالی که کشاورزان زیر بار بدهی های منعقد شده با تنباکو دست و پنجه نرم می کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :