۱۹ دی: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از نقاط ضعف و حاشیه‌سازی‌ها بر برآیند کلی عملکرد مجلس سایه انداخته است، گفت: این‌ موارد امکان قضاوت در خصوص فعالیت‌های انجام شده را در اذهان عمومی تحت الشعاع قرار داده است.
محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره بیانات رهبر انقلاب اسلامی دیدار نمایندگان مجلس، اظهار داشت: حمایت کم‌نظیر ایشان از سربازان خود در سنگر وکالت مردم، در آغاز سال چهارم فعالیت مجلس، نقطه‌ عطفی در این دوره‌ چهار ساله محسوب می‌شود؛ بخصوص که ایشان با تاکید ویژه فرمودند که براساس آگاهی و اطلاعات یعنی بر اساس کارنامه‌ مجلس، نقاط قوت مجلس یازدهم را تبیین می‌کنند.
وی با بیان اینکه اشراف رهبر انقلاب بر جزئیات فعالیت مجلس یازدهم منجر به این حمایت مسئولیت‌زا و متمایز شده است، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب با توجه به شناخت دقیقی که از وظایف و اختیارات قوا و دستگاه‌های کشور دارند وظیفه‌ اصلی مجلس را به طور ویژه قانون‌گذاری مبتنی بر شناخت دقیق از مشکلات کشور می‌دانند.
وی ادامه داد: مجلس یازدهم از حیث قانون گذاری بسیار موفق تر از مجالس گذشته عمل کرده و تصویب قانون‌های ضد رانت همچون قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، تصویب قوانین ضد دلالی و سوداگری همچون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه، حمایت از اشتغال جوانان با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، توجه به مسئله‌ حیاتی پیری جمعیت با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تصویب قانون رتبه بندی معلمان، افزایش ویژه‌ حقوق سربازان، حمایت از دستاوردهای کشور با تصویب قانون اقدام راهبردی بخشی از این قوانین است.
قالیباف در عین حال افزود: فعالیت مجلس با برخی نقاط ضعف و همچنین با حاشیه‌های ساخته‌شده، همراه است که بر برآیند کلی عملکرد مثبت مجلس سایه انداخته است. هر دو اینها امکان قضاوت در خصوص فعالیت مجلس و امکان دیده‌شدن این فعالیت‌ها را در اذهان عمومی تحت الشعاع قرار داده است.
وی با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب بر رفع نقاط ضعف در سال پایانی مجلس و نیز حمایت ایشان از برآیند کلی عملکرد مجلس انقلابی، ادامه داد: این امر وظیفه‌ای سنگین بر دوش ما برای رفع کاستی‌ها قرار می‌ده و  برای جریان انقلابی توجه به متن اصلی یعنی برآیند کلی کارنامه‌ مجلس را یادآور می‌شود تا بتوانیم با دیدی جامع و واقع‌بینانه و همزمان به قوت‌ها و ضعف‌ها،  قضاوتی دقیق و منصفانه از عملکرد مجلس ارائه کنیم.
رییس قوه مقننه یادآور شد: عملکرد ما باید به گونه‌ای باشد که پایان این دوره‌ مجلس، جامعه بخصوص نیروهای انقلابی به کارآمدبودن مجلس انقلابی باور قلبی داشته و از عملکرد برجسته‌ آن در مقایسه با سایر مجالس مطلع باشند.
وی با بیان اینکه توصیه های رهبر انقلاب نقشه راه مجلس است، گفت: نهایی‌ کردن نقشه‌ راه بسته‌ تحول در قوانین اقتصادی و نهایی‌ کردن قوانین زمین‌ مانده‌ غیراقتصادی با جدیت و تا روز آخر مسئولیت باید ادامه پیدا کند.
قالیباف اظهار داشت:‌ مجلس انقلابی تصویب قوانین اصلی و مادر را از خود به یادگار خواهد گذاشت که اگر برخی از آنها در مجالس گذشته تصویب می شد ، مجریان امر می توانستند بر پایه‌ آنها در مدت زمانی معقول شرایط حداقلی برای یک زندگی خوب را در عرصه های اقتصادی، اجتماعی،  فرهنگی و سیاسی فراهم کنند.
رییس مجلس اولویت در قانون گذاری را تصویب مواردی دانست که با نظر مسئولان دولت نوشته و نهایی شود و در این زمینه توضیح داد: بسیاری از طرح هایی که در مجلس یازدهم تصویب شد، با کمک مسئولان اجرایی مربوطه تنظیم و تصویب شده است و گاه شخص وزیر جزو طراحان آن بوده‌اند.
وی از کمیسیون های تخصصی خواست با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب، نظرات دولت را بیش از گذشته در تنظیم طرح ها لحاظ کنند.
قالیباف با بیان اینکه مجلس در قانون گذاری تحت تاثیر فضاسازی ها قرار نگرفته است، گفت: ما نمایندگان مجلس نباید در تصویب آنچه به صلاح کشور و مردم است، به هیچ فضاسازی اهمیت دهیم و البته بی توجهی به فشارها و جوسازی ها به معنی نشنیدن نظرات کارشناسان و نخبگان دغدغه‌مند و مطلع نیست. 
وی تعامل بین دولت و مجلس از مهم ترین توصیه‌ها و دغدغه‌های رهبرانقلاب دانست و گفت: به نظر می رسد رسیدن به چارچوبی با هدف همکاری و هم‌افزایی بین دو قوه باید در دستور کار باشد و در این ارتباط تعریف عملیاتی دوگانه تقریب و تخریب که توسط رهبر انقلاب تبیین شد می تواند قواعد و چارچوب این تعامل را تعریف کند.
قالیباف یادآور شد: اجرا کردن قوانین توسط دولت و افراط ‌نکردن در استفاده از ابزارهای نظارتی توسط مجلس دو محوری بود که توسط رهبرانقلاب تصریح شد و در این ارتباط دولت و مجلس باید ابعاد جزئی‌تری از داشتن نگاه تقریبی و دوری از نگاه تخریبی را تعیین کنند تا مبنای عمل در دو قوه قرار گیرد.
وی، مهار تورم و رشد تولید، تصویب برنامه‌ هفتم و نهایی‌کردن طرح‌ها و لوایح نیمه‌کاره را سه محوری دانست که رهبر انقلاب برای فعالیت مجلس یازدهم تعیین کرده است و در این رابطه افزود: تلاش می کنیم این محورها را در اولویت کارهای مجلس قرار دهیم.

  • نویسنده :
  • منبع :