19 دی: عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیات انتخابات تناسبی مجلس در تهران گفت: تناسبی‌شدن انتخابات این امکان را فراهم می‌کند که نماینده جریان رقیب که لیست آنها حداکثر رای را کسب نکرده در مجلس حضور پیدا کند.
روح الله نجابت در حاشیه نشست علنی امروز یکشنبه - هفتم خردادماه - مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، توضیح داد: بر این باوریم که مجلس خانه ملت است و باید همه مردم در خانه ملت دیده شوند؛ در حوزه های انتخابیه غیر از تهران امکان برگزاری انتخابات تناسبی به دلیل رقابت بر سر دو یا چند کرسی ممکن نیست از سوی دیگر در حوزه انتخابیه تهران فهرست ها سیاسی‌تر و نگاه‌ها ملی‌تر است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که تا امروز اینگونه بود که هر فهرستی بیشترین رای را بیاورد تمام ۳۰ کرسی تهران به آن فهرست اختصاص پیدا می کرد، اما اکنون مساله این است که اگر ۴ میلیون نفر به لیستی رای داده و ۲ میلیون نفر به لیست دوم رای داده اند، آنهایی که به لیست دوم رای داده اند هم جزو ملت هستند و حق دارند در مجلس کرسی داشته باشند.
نجابت با اشاره به اینکه تقسیم کرسی بین لیست های تهران متناسب با میزان رای خواهد بود، افزود: با این روش فرصتی ایجاد می شود تا هم رقابت بین لیست ها صورت گیرد و هم شاهد رقابت درون لیست ها باشیم چرا که هر فردی که در لیست جریانی بیشترین رای را کسب کند در تقسیم بندی کرسی های اختصاصی به لیست ها امکان نمایندگی مردم در مجلس را پیدا می کند.
وی به تاکید مقام معظم رهبری در ابتدای سال اشاره کرد و گفت: ایشان تاکید داشتند که چهار راهبرد مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را دنبال کنیم که در راهبرد رقابت و مشارکت راه حلی بهتر از انتخابات تناسبی در تهران پیدا نکردیم چرا که امیدی برای جریان های سیاسی برای کسب کرسی در مجلس ایجاد می شود و رقابت و مشارکت شکل می گیرد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه انتخابات تناسبی به مشارکت مردم و رقابت نامزدها کمک می کند، اظهار داشت: یکی از اشکالات مجلس این است که اکثریت خیلی قوی شکل می گیرد و تضارب آرایی که باید خانه ملت داشته باشد، وجود ندارد اما با برگزاری انتخابات تناسبی در تهران که معمولا پیشران و جهت ده هستند، تضارب آرا محقق می شود.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (هفتم خردادماه) با اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و با ۱۶۱ رأی موافق، ۷۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر مقرر کردند که انتخابات تناسبی برای نخستین بار در تهران برگزار شود.

  • نویسنده :
  • منبع :