یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «خطر طالبان باید جدی گرفته شود» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

از دیروز و به دنبال انتشار فیلم‌هایی از درگیری نیروهای مرزبانی کشور با طالبان این اتفاق به سرعت کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. منابع محلی کانون درگیری‌ها را در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی گزارش کردند. هرچند با گذشت چند ساعت، توقف درگیری‌ها اعلام شد، اما شهادت دو تن از نیروهای مرزبانی کشورمان در پی تیراندازی طالبان به «پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل» دامنه نگرانی‌های داخلی را بیش از بیش افزایش داد.
درگیری اخیر در شرایطی رخ داد که طی ۱۰ روز گذشته، مناسبات میان ایران و امارت اسلامی طالبان بر سر حق‌آبه هیرمند سطح قابل توجه از تنش را تجربه کرده است. با وجود توقف درگیری‌ها، انتشار فیلمی از عبدالحمید خراسانی، یک عضو ارشد گروه طالبان و فرمانده پیشین پلیس طالبان برای ولایت پنجشیر که در آن صراحتاً ایران را تهدید می‌کند، بیش‌از بیش توجهات را به سوی آینده درگیری‌ها میان ایران و طالبان معطوف کرده است.
طالبان تفکریست که وظیفه و رسالتی خاص را در جهان اهل سنت برای خود تعریف می‌کند. در منظومه فکری آن‌ها، برخورد با اهل تشیع یکی از راهکارهای رسیدن به اهدافشان است. آن‌ها در صدد نابودی و محو کردن فرهنگ و زبان فارسی در افغانستان نیز هستند که در راستای همان هدفشان است. مگر داعش چه می‌خواست؟ «امارت یا خلافت اسلامی». حالا طالبان نیز با صراحت همین خواسته را تکرار می‌کند. طالبان‌ها در ظاهر چهره‌ای صادق دارند، اما در پنهان ماجرا به شدت فریب‌کار هستند.
متاسفانه در بیش از یک سال گذشته در قبال این گروه، سیاست‌هایی همچون بازگشایی سفارت، تحویل انرژی، چشم‌پوشی از درگیرهای مرزی و لاپوشانی تحرکات طالبان، در دستور کار نهادهای دولتی قرار گرفته بود. گفته می‌شود حملات توسط چند سرباز طالبان صورت گرفته، اما این گزاره به هیچ عنوان واقعیت ندارد. اتفاقاً نیروهای این گروه تروریستی، به شدت منظم و تحت اوامر رهبرانشان هستند. بنابراین، اگر به مساله طالبان در مقطع کنونی توجه نکنیم، باید در آینده هزینه‌های به مراتب بیشتری بپردازیم.
  • نویسنده :
  • منبع :