19 دی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از آغاز فعالیت نهالستان ثامن با بیش از چهار و نیم هکتار مساحت خبرداد و گفت: علاوه بر جذب یک میلیارد تومان اعتبار ملی، یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان نیز از مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی برای احداث این نهالستان و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در قم هزینه شده است.
محمد شعاعی، با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: این طرح در راستای یک حرکت جهانی بوده و مختص ایران نیست و با هدف توسعه پوشش گیاهی، توسعه زراعت چوب، تقویت سفره‌های آب زیر رمینی، ممانعت از گسترش ریزگرد‌ها و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب درحال انجام است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه سهم استان قم از طرح کاشت یک میلیارد درخت، هشت میلیون درخت است، عنوان کرد: برای سال جاری کاشت دو میلیون نهال هدف گذاری شده است که تحقق این هدف نیازمند احداث یک نهالستان بود و پارک جنگلی ثامن به عنوان محلی مناسب برای احداث این نهالستان درنظر گرفته شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، خاطرنشان کرد: عملیات احداث نهالستان ثامن در استان قم در شرایطی آغاز شد که یک ریال هم اعتبار دولتی برای طرح یک میلیارد درخت اختصاص نیافته بود، اما با وجود همه سختی‌ها همانند همیشه، مردم، خیرین و بخش خصوصی پای کار آمدند و نگذاشتند که کار بر زمین بماند.
او گفت: از اواخر سال ۱۴۰۱ کار احداث این نهالستان در مساحتی بیش از چهار و نیم هکتار در ورودی پارک ثامن الائمه آغاز شد و برای پیشبرد مراحل اصلی کار یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان از محل مشارکت‌های مردمی هزینه شده است و اکنون نیز یک میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای تامین هزینه‌های کارگری اختصاص یافته است.
شعاعی تصریح کرد: بخش‌های جانبی این نهالستان همچنان درحال تکمیل است، اما بخش‌های اصلی نهالستان ثامن تکمیل و عملیات قلمه گیری و کاشت قلمه پایان یافته و کاشت بذر ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از تامین و بارگیری بیش از هزار و ۶۵۰ تن لایه یا همان خاک زراعی مورد نیاز برای آماده‌سازی نهالستان ثامن با هزینه بالغ بر ۱۴۰ میلیون تومان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی خبر داد و عنوان کرد: حدود ۳۳۰ میلیون تومان هزینه سرویس جا به جایی کود، لایه و ابزار و نهاده‌های مختلف بوده که این مبلغ با استفاده از مشارکت‌های مردمی تامین شده است.
شعاعی تصریح کرد: ۱۸ متر مکعب بتن به مبلغ ۲۷ میلیون تومان، پنج هزار و ۹۰۰ کیلوگرم کیسه گلدانی به مبلغ ۳۵۴ میلیون تومان، یک دستگاه کیسه پرکن به مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان، تامین و حمل ماسه و بادامی به مبلغ حدود شش میلیون تومان از جمله دیگر مشارکت‌های مردمی استان قم برای فراهم‌سازی زمینه کاشت یک میلیارد درخت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: اصلاح پمپ و سیستم آبیاری به مبلغ ۲۲ میلیون تومان، تهیه، تامین و حمل بذر اکالیپتوس، بادام کوهی، اتریپلکس و تاغ مورد نیاز به مبلغ ۷۰ میلیون تومان و تامین ماشین آلات مورد نیاز نظیر بولدوزر، گریدر، باب کت، کامیون، لودر برای اجرای عملیات‌های پیش بینی شده در محل نهالستان جمعا به ارزش ریالی ۳۷۰ میلیون تومان توسط بخش‌های خصوصی، خیرین، شهرداری، بنیاد مسکن و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تامین شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه منابع طبیعی به‌عنوان نماینده اصلی دولت در طرح کاشت یک میلیارد درخت نمی‌تواند به تنهایی تحقق این طرح را رقم بزند، گفت: ورود دستگاه‌ها و نهاد‌های دیگر و همچنین بخش خصوصی و مردم لازمه پیشبرد اهداف این طرح است که این همکاری‌ها در قم با جدیت دنبال خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :