یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «اردوغان و چالش جدید» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

با اعلام نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان موفق شد، سومین دهه حکمرانی خود بر ترکیه را کلید بزند. اردوغان با ۶۹ سال سن، موفق شد با کسب ۵۲.۱۶ درصد آرای بر نامزد ائتلاف شش‌گانه اپوزیسیون، یعنی کمال قلیچدار اوغلو با ۴۷.۸۴ درصد آرا غلبه کند.
حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان در شرایطی پیروز انتخابات شدند که ترکیه با یکی از کم‌سابقه‌ترین بحران‌های اقتصادی تاریخ خود مواجه بود. از نوامبر ۲۰۲۱ همزمان با تصمیمات اردوغان برای کاهش نرخ بهره بانک‌ها، ارزش پول ملی ترکیه به شدت سقوط کرد و نرخ تورم سیر صعودی و کم‌سابقه را تجربه کرد. تورم در نوامبر ۲۰۲۱ از نرخ تک رقمی به ۲۰ درصد رسید و این رقم در اواخر ۲۰۲۲ افزایش به ۷۳.۵ رسید.
با پایان یافتن انتخابات در ترکیه، اکنون نگاه اغلب تحلیلگران سیاسی به نوع جهت‌گیری‌های آتی اردوغان در سال‌های پیش رو معطوف شده است. با توجه به عملکرد نسبتاً ضعیف اردوغان در بخش اقتصاد طی ماه‌های اخیر، سؤال مهم این است که آیا اردوغان در پنج سال آتی از پس وعده‌های انتخاباتی خود بر خواهد آمد یا خیر؟! همچنین یک پرسش مهم این است که رویکرد سیاسی اردوغان در دور دوم ریاست جمهوری وی چگونه خواهد بود؟
بی‌تردید سیاست ترکیه در بعد سیاست خارجی و داخلی و در انواع و اقسام (اقتصاد سیاسی، روابط فرهنگی و ...) تغییر چندانی را از سال ۲۰۱۶ به بعد تجربه نخواهد کرد. یعنی نوعی اقتدارگرایی مرکزگرا که توسط رجب طیب اردوغان پیگیری و با رفراندوم قانون اساسی قانونی شد و خود اردوغان نیز در مرکز مدار قرار گرفت، در پنج سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد
چالش بزرگ اردوغان برای پیشبرد برنامه‌های خود طی پنج سال آینده، در ارتباط با دوقطبی شدن فضای سیاسی و فکری کشور است. ۴۸ درصد از رأی دهندگان ترکیه، در انتخاباتی به شدت دوقطبی و هیجانی به کمال قلیچدار اوغلو رأی داده‌اند. هر چند اپوزیسیون نتوانست اردوغان را شکست دهد، اما به نظر می‌رسد آن‌ها بر تداوم مبارزه تمام‌عیار خود برای پایان دادن به قدرت حزب عدالت و توسعه اتفاق‌نظر دارند.
رئیس جمهور ترکیه به وضوح می‌داند که برای آغاز عصر جدید و ترقی یافته اردوغانیسم، نیازمند مدیریت وضعیت اقتصادی و فضای دوقطبی فراگیر شده در کشور خواهد بود. روند مواجهه با مسئله بحران اقتصادی تا حدود زیادی مشخص است، اما مسئله دوقطبی می‌تواند چالشی به مراتب پیچیده‌تر باشد


  • نویسنده :
  • منبع :