19 دی: جشن سالروز میلاد خجسته حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به همراه مراسم خطبه خوانی شب گذشته و امروز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور گسترده زائران از سراسر کشور برگزار شد.
زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)‌ با شاخه‌های گل و ذکر زمزمه‌هایی چون یا مولا علی ابن موسی الرضا، رضا رضا، صل علی محمد، امام رضا(ع) خوش آمد و با شور و شوقی وصف ناپذیر در این مکان مقدس حضور یافته و این روز بزرگ را به یکدیگر تبریک می‌گویند.
شب گذشته نیز به مناسبت میلاد خجسته حضرت امام رضا(ع) نقاره‌های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به صدا درآمد و زائران به همراه مجاوران مضجع شریف کریمه اهل بیت(س) با شرکت در آیین‌های جشن و سرور،‌این ایام مبارک را به یکدیگر تبریک گفتند.
مراسم خطبه خوانی با حضور گسترده مردم و خادمان حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه(س) نیز به صورت باشکوه برگزار شد.
شهر مقدس قم در سالروز میلاد با سعادت هشتمین پیشوای شیعیان جهان، حضرت ثامن الائمه، علی ابن موسی الرضا (ع) غرق در جشن و نور و سرور شده‌است و عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) با برپایی آیین‌های جشن و سرور ارادت خالصانه خود را به برادر حضرت فاطمه معصومه(س) به نمایش گذاشتند.
حرم نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) نیز به طرز باشکوهی آذین بندی شده، و این مکان مقدس و نورانی هم اکنون میزبان و پذیرای شیفتگانی است که برای عرض تبریک و تهنیت این روز مبارک در شهر قم حضور یافتند تا در کنار مضجع شریف کریمه اهل بیت (ع) به قرائت زیارت و دعا بپردازند و مرغ دلشان را راهی حرم برادر بزرگوارش امامرضا(ع) کنند.
سخنرانان مختلف در صحن‌های حرم مطهر ابعاد گسترده زندگانی و کرامت های هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت را تبیین می‌کنند و مداحان و شاعران آیینی نیز به یُمن طلوع درخشان شمس الشموس به مدیحه سرایی و شعر خوانی می‌پردازند.
حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی از خطیبان مشهور کشور نیز شب گذشته در مراسم باشکوه جشن میلاد امام رضا(ع) در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با تاکید بر این که وجود مقدس امام رضا(ع) ایران را به پایگاه تشیع در جهان تبدیل نموده و فرهنگ شیعه و علوم اهل‌بیت (ع)‌ را در جای‌جای جهان گسترش داد، گفت: دشمنان اهل‌بیت(ع) نه‌تنها مرجعیت سیاسی را از ایشان غصب، بلکه مرجعیت علمی را از ایشان گرفتند؛ به‌گونه‌ای که امام حسین(ع) معدن علم الهی در ۱۰ سال تنها ۲۷۰ حدیث از ایشان نقل‌شده، و این نشان‌دهنده موانع جوشش و جریان چشمه فروزان معرفت الله از زبان اباعبدالله الحسین(ع) است.
وی بابیان این‌که از میان اهل‌بیت علیهم‌السلام تنها امام باقر، امام صادق و امام رضا علیهم‌السلام موفق شدند بخشی از نور درخشان معرفت الله را منعکس نمایند، اظهار داشت: قبل از امام رضا(ع) امام و ولی خدا را تنها خواص می‌شناختند و بعد از امام هشتم بحث ولایتمداری و امام شناسی در میان شیعیان رشد چشمگیری یافت.
امام علی ‌بن موسی‌الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.
نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقبش نیز «رضا» به معنای «خشنود» است.
یکی از القاب مشهور حضرت، «عالم آل محمد» است، این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد.
امام رضا (ع) پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام های بزرگ و استواری برداشت.
مدت امامت آن حضرت حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
آن امام همام پس از ۱۷ سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و راهنمایی مردم، با دسیسه مامون عباسی، راهی خراسان شد و پس از قبول اجباری ولایت عهدی مامون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفه عباسی به شهادت رسید.
روزهای یکم تا یازدهم ذی القعده که بین سالروز ولادت حضرت معصومه (س) تا سالروز ولادت امام رضا (ع) قرار دارد به نام دهه کرامت نامگذاری شده‌است.
  • نویسنده :
  • منبع :