19 دی: وزیر خارجه کومور (مجمع الجزایر قمر) در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان از تمایل کشورش برای ازسرگیری روابط رسمی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد که با استقبال همتای ایرانی روبرو شد.
«زهیر ذوالکمال» وزیر خارجه کومور که کشورش روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده بود، در آفریقای جنوبی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.
این دیدار شامگاه جمعه ۱۲ خرداد و در حاشیه اجلاس دوستان بریکس در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی انجام شد.
طرفین خرسندی خود را از فرصت فراهم شده برای این دیدار ابراز کردند.
در این دیدار طرفین ضمن بررسی روابط دو کشور، ارتباط و علاقه قلبی، فرهنگی، تاریخی و دینی مردم دو کشور را سرمایه‌های معنوی برای روابط دوجانبه توصیف کردند.
وزیر امور خارجه کومور روابط دو کشور را قدیمی و ریشه‌دار توصیف کرد.
وی به تمایل کشورش برای ازسرگیری روابط رسمی با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که با استقبال وزیر امور خارجه کشورمان روبرو شد. طرفین توافق کردند مقدمات این کار فراهم شود.
امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تبریک ریاست دوره‌ای کومور در اتحادیه افریقا، بر اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر توسعه مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، کومور از کشورهایی بود که به دنبال قطع روابط سیاسی عربستان با ایران، اقدام به قطع روابط خود را با تهران کرد.
ولی‌الله محمدی نصرآبادی مدیرکل آفریقای وزارت خارجه چندی پیش با بیان اینکه ما در آفریقا با کشورهایی، چون کومور، سومالی، سودان، مراکش، گامبیا و جیبوتی روابط نداریم، گفته بود: کشور کومور در ارتباط با توافق ایران و عربستان یادداشتی ارائه و از توافق استقبال کرد و تاکید کرد که این توافق اقدامی مثبت است و در همکاری‌های منطقه‌ای تاثیرگذار خواهد بود.
بعد از توافق تهران و ریاض برای بهبود روابط، کشورهایی که به این واسطه قطع روابط داشتند، تماس ها و تعاملات خود با ایران را از سر گرفتند.
مدتی است ارتباط غیر مستقیم میان دو کشور برقرار شده است و برخی مقامات این کشور در اکسپوی تهران نیز شرکت کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :