19 دی: معترضان فرانسوی ضد اصلاحات بازنشستگی دولت فرانسه، روز سه‌شنبه به مقر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس هجوم بردند و آن را برای مدت کوتاهی اشغال کردند.
به گزارش رویترز، اتحادیه‌های کارگری فرانسه بار دیگر تلاش کردند تا با آوردن اعضای خود به خیابان‌های پاریس، قانون‌گذاران این کشور را تحت فشار قرار دهند تا قانون افزایش سن بازنشستگی ارائه شده توسط دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را لغو کنند.
در حالی که راهپیمایی‌ها و اعتراضات در شهرهای سراسر فرانسه در حال برگزاری بود، ده‌ها تن از اعضای اتحادیه کارگری سی‌جی‌تی (CGT) که در این اعتراضات خیابانی حضور داشتند، برای مدت کوتاهی ساختمان مقر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را در منطقه اوبرویلیرز در شمال پایتخت فرانسه اشغال کردند.
برخی از معترضان تهدید کرده‌اند که اگر مکرون عقب‌نشینی نکند، برگزاری المپیک تابستان ۲۰۲۴ پاریس را مختل خواهند کرد. بنرهایی با مضمون «بازنشستگی، بدون المپیک» در پاریس قابل مشاهده بود.
از سوی دیگر مقامات پلیس فرانسه اعلام کردند که روز سه‌شنبه ۱۱ هزار پلیس ضد شورش برای کنترل تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف فرانسه مستقر شده بودند.
به نوشته رویترز، روز پنجشنبه طرحی با حمایت مخالفان با هدف لغو افزایش حداقل سن بازنشستگی در مجلس فرانسه بررسی خواهد شد.
انتظار می‌رود که این طرح توسط رئیس مجلس سفلای فرانسه که هم‌حزبی مکرون است، رد شود زیرا بر اساس قانون اساسی، قانونگذاران نمی‌توانند قانونی را تصویب کنند که بر امور مالی عمومی تاثیر بگذارد بدون اینکه اقداماتی برای جبران این هزینه‌ها انجام شود.
با این وجود اتحادیه‌های کارگری فرانسه امیدوارند که حضور گسترده معترضان در خیابان‌های فرانسه بتواند قانونگذاران این کشور را برای برگزاری رای‌گیری تحت فشار قرار دهد و اصلاحات بازنشستگی مکرون را با چالش‌های بیشتری مواجه کند.
به گزارش ایرنا، اتحادیه‌های تجاری و کارگری فرانسه روز سه‌شنبه بار دیگر اعتصاب‌ها و تظاهرات علیه قانون افزایش سن بازنشستگی را ترتیب دادند تا به مکرون نشان دهند که مبارزه با این قانون هنوز به پایان نرسیده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که صدها هزار نفر از شهروندان فرانسه قرار است به خیابان‌های سراسر این کشور سرازیر شوند تا چهاردهمین دور تظاهرات برای مخالفت با اصلاحات قانون بازنشستگی دولت مکرون در روز سه‌شنبه رقم بخورد.
مکرون با امضای مصوبه افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال با استفاده از یک ساز و کار جنجالی اما قانونی آن را در ماه آوریل تبدیل به قانون کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :