19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: سالانه بیش از یک‌هزار مورد پایش و رصد در زمینه رعایت مسائل زیست محیطی از واحدهای صنعتی فعال در استان صورت می‌گیرد.
سید رضا موسوی مشکینی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع بیان داشت: در طول سالیان گذشته استقرار برخی از صنایع آلاینده در شهرک‌های صنعتی قم موجب آسیب وارد شدن به محیط زیست استان شده‌است که تلاش می‌کنیم با افزایش سطح نظارت‌ها و پایش مستمر از نحوه فعالیت این واحدها، مانع از گسترش آلایندگی‌ آن‌ها شویم.
وی افزود: ما باید در قم به دنبال استقرار صنایع پاک باشیم و در این زمینه با نگاه به مزیت‌های اقتصادی استان، از سرمایه گذاری در بخش صنایع آلاینده جلوگیری کنیم، البته در این خصوص قدم‌های خوبی برداشته شده‌است و در سال گذشته فعالیت برخی از صنایع در قم ممنوع شد که این موضوع به عدم استقرار صنایع آلاینده در استان قم کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری‌های روز یکی از مهمترین راهکارهای کاهش سطح آلایندگی واحدهای صنعتی است، ادامه داد: در این رابطه صندوق ملی محیط زیست ظرفیت بسیار خوبی را برای پرداخت تسهیلات به واحدهایی که می‌خواهند در زمینه رفع آلایندگی خود اقدامات لازم را انجام دهند، فراهم کرده‌است.
گفتنی است رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم نیز چندی پیش با تاکید بر مساله رعایت اصول زیست محیطی در فعالیت‌های صنعتی استان به ایرنا گفت: توسعه فعالیت‌های صنعتی در قم مطابق سند آمایش سرزمین استان و همچنین اسناد ملی بالا دستی با اولویت ایجاد واحدهای پاک پیگری می‌شود.
جواد ناطق بیان کرد: در همین رابطه به دنبال استقرار صنایع پاک، کم‌آب‌بر و با فناوری پیشرفته و برتر در شهرک‌های صنعتی قم هستیم تا علاوه بر دستاوردهای اقتصادی همچون افزایش سطح تولید محصولات و اشتغالزایی برای استان، ملاحظه‌های محیط زیستی نیز در این خصوص رعایت شود.
وی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی استان درحوزه‌ صنعت، افزود: راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عمق بخشیدن به فعالیت‌های صنعتی در استان است و در این ارتباط افزایش سطح کیفیت تولید محصولات با نگاه به شرایط زیست محیطی خاص قم در اولویت قرار دارد.


  • نویسنده :
  • منبع :